Annons
Ledare

Raka spår mot framtiden

Upprustningen av de det skånska järnvägsnätet är helt nödvändig för Skånes utveckling.
Ledare • Publicerad 16 april 2014
Befriade från ett långt tågstopp.
Befriade från ett långt tågstopp.Foto: Foto: Johan Nilsson / TT

Det går inte alltid som på räls. Det fick passagerarna på ett pågatåg vid Flackarp mellan Malmö och Lund uppleva i början av mars. Det blev en lördag de sent ska glömma. Efter att tåget dragit ner kontaktledningen stoppades all tågtrafik på sträckan. Det dröjde sedan över fyra timmar innan passagerarna kunde lämna tåget till fots.

I totalt 20 timmar var tågtrafiken mellan Malmö och Lund helt avstängd medan reparationsarbetet pågick. Sträckan är en huvudpulsåder i det skånska järnvägsnätet. Blir det stopp där påverkas hela regionen och även tågtrafiken in i angränsande län. Hundratals tågavgångar fick ställas in.

Annons

Inte nog med det, tågstoppet var det tredje på en månad på sträckan Malmö-Lund. Det visar tydligt att kontaktledningarna är i akut behov av underhåll. Problemet har varit att Trafikverket vill vänta in den kommande utbyggnaden till fyrspår på sträckan innan ledningarna rustas upp.

Men Trafikverket har fått tänka om och den planerade upprustningen påbörjas nu till påsk och ska förhoppningsvis vara klar till skolstarten efter sommaren.

De senaste åren har det blivit smärtsamt uppenbart att det svenska järnvägsnätet är i stort behov av upprustning och underhåll. Det gäller inte minst i Skåne. Prövade pendlare har fått uppleva både nedrivna kontaktledningar, signalstopp och trilskande växlar.

I den infrastrukturplan som regeringen presenterade i förra veckan för perioden 2014–2025 satsas hisnande 522 miljarder kronor varav nästan hälften går till drift och underhåll. Att en så stor andel går till att underhålla redan befintliga vägar och järnvägar är något av ett trendbrott. Men som Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm tidigare har sagt finns det en stor underhållsskuld inom infrastrukturen. Den måste nu betas av.

För Skånes del blev utfallet inte det förväntade, förhoppningar fanns om mer pengar än som fanns i det förslag som presenterats tidigare. Den större satsningen på fyrspår på södra stambanan mellan Lund och Hässleholm fanns till exempel inte med i planen. Tidigare stora investeringar som Öresundsbron, Citytunneln och tunneln genom Hallandsåsen, som ska stå klar i december 2015, får liksom räcka.

Men Skåne får ändå stora investeringar, totalt nästan 14 miljarder kronor. En stor del av pengarna satsas på förbättringar av järnvägen.

På tisdagen presenterade Trafikverket de åtgärder som är närmast på gång. Förutom upprustningen av kontaktledningen mellan Malmö och Lund ska det inom de närmaste åren ske ett antal växelbyten på södra stambanan mellan Lund och Hässleholm. På samma sträcka ske det också byggas ett förbigångsspår så att snabbare persontåg kan köra förbi långsammare godståg.

På investeringssidan blir det även två nya mötesspår mellan Hässleholm och Kristianstad samt totalt tre på Ystads- och Österlenbanan. Dessa mötesspår beräknas vara klara redan 2016 och kommer skapa bättre förutsättningar för tågen att hålla tidtabellen.

En väl fungerande infrastruktur är helt avgörande för Skånes utveckling. Genom att regionens olika delar knyts ihop mer förbättras förutsättningarna på arbetsmarknaden. Det gynnar inte bara jobben utan även tillväxten.

I det sammanhanget har Skånetrafiken en helt central roll. Under det gångna decenniet den skånska kollektivtrafiken har haft en fantastisk utveckling. En viktig anledning är en kraftig utbyggnad av trafiken vilket lockat stora grupper av nya pendlare. Målet är också högt satt, fram till 2020 är målet att fördubbla antalet resor med 2010 som utgångspunkt. Då vill det till att trafiken inte bara byggs ut utan också förbättras.

Förhoppningsvis blir då det stora tågstoppet i mars ett sällsynt undantag i framtiden. Annars finns risken att resenärerna väljer andra vägar.

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons