Annons
Ledare

Politikerna måste räkna rätt för att få fler lärare

Om du tar ett studielån på 400  000 kronor och får 21  000 i ingångslön. Hur lång tid tar det då att betala av lånet? Det kan vara en verklighetsbaserad uppgift för en blivande mattelärare att räkna på.
Ledare • Publicerad 30 augusti 2011
Enkel matematik.
Enkel matematik.Foto: 

Resultatet är tyvärr mycket dystert. Det är många som inte söker sig till läraryrket eftersom framtidsutsikterna inom yrket är för dåliga. På sikt utarmas därmed också lärarkompetensen vilket får förödande konsekvenser för elevernas resultat i till exempel matematik.

Något måste göras. På måndagen presenterade Skolverket ett förslag på en miljardsatsning i matematik. I Skolverkets förslag vill man att regeringen satsar 1,3–2 miljarder kronor för att förbättra undervisningen i matematik. Detta ska göras genom fortbildning av lärarna. Syftet är naturligtvis gott eftersom det är elevernas resultat som ska bli bättre. Men frågan är om det räcker när många studenter inte vill läsa till lärare.

Annons

På måndagen rapporterade Trelleborgs Allehanda om de stora problem som många lärosäten har med att få tillräckligt med studenter till lärarutbildningen. Värst är det på programmen till ämneslärare i kemi, fysik, teknik eller biologi, vilket leder till att man måste lägga ner utbildningarna. Det är helt enkelt för få studenter till utbildningarna. För att lösa detta måste läraryrkets status höjas.

Skolverkets förslag till mattematiksatsning har ändå sina fördelar eftersom det är inriktat på lärarnas fortbildning. Enligt förslaget ska pengarna gå till att en matematiklärare kan gå ner i tjänst med bibehållen lön för att använda den frigjorda tiden till fortbildning. Omfattningen på satsningen beror på hur stor del av lärarnas tid som ska gå till fortbildning, antingen 5 eller 10 procent.

Det går inte nog att poängtera hur viktigt mate­matikämnet är. Men det gäller att göra matten levande och mer användbar för eleverna. Den idag vanligaste undervisningsmetoden är så kallad enskild räkning där eleverna löser uppgifter i en lärobok och läraren går runt och hjälper till.

I denna arbetsmetod är det inte ovanligt att eleverna i en matteuppgift söker efter de rätta siffrorna som ska sättas in i en formel, utan en grundläggande förståelse för vad som händer. Det är inte så vår värld fungerar.

Istället borde eleverna i högre grad formulera problemet och själva ta fram siffrorna. Till exempel hur stort är studielånet och vad ligger räntan på för att sedan använda rätt formel för att få fram månadskostnaden – lånets storlek multiplicerat med räntan och dela allt med tolv.

Den typen av problembaserat lärande leder till att eleverna får en större initiativförmåga i undervisningen och själva kan börja ställa frågor.

Men när eleverna börjar ställa frågor om sina framtida yrkesval vill det till att lärarnas status också höjs och med den lönerna. Annars kan vi lugnt räkna med att det i framtiden är för få studenter som vill läsa till lärare.

Här gäller det för politikerna att räkna rätt – och göra det nu.

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons