Annons
Ledare

Oljehotet mot de skånska kusterna

Östersjön är ett av de mest trafikerade haven i hela världen. Ständigt, i varje ögonblick, finns det runt 2?000 fartyg på innanhavet.
Ledare • Publicerad 7 februari 2012
Sanering av olja vid Skillinge efter förlisningen 2003 av det kinesiska fartyget Fu Shan Hai. Arkiv: Thomas löfqvist 2003Foto: 

Totalt går cirka 10 procent av de globala sjötransporterna just på Östersjön. Med så mycket trafik måste det finnas en beredskap om fartygs­olyckan skulle vara framme. Skadorna vid ett oljeutsläpp kan bli förödande.

I Sverige är det kommunerna som har det yttersta ansvaret för saneringsarbetet på land och för det förebyggande arbetet. Frågan är om man tar – eller ens kan ta – det ansvaret fullt ut.

Annons

Skulle en oljetanker krocka med ett mindre fartyg utanför Skånes sydkust och orsaka ett oljeutsläpp kan det drabba hela regionens kust. Den totala samhällsekonomiska kostnaden för ett sådant utsläpp kan bli så mycket som två miljarder kronor. Det framgår av en ny rapport från IVL Svenska miljöinstitutet.

I ett av tre undersökta exempel sker en olycka söder om Skåne. Efter att en oljetanker kolliderar med ett mindre fartyg läcker det ut 5?000 ton olja som i kontakt med vattnet fördubblar sin volym. Sker olyckan under sämsta tänkbara förhållanden kan hela Skånes 50 mil långa kust drabbas.

Enligt rapporten skulle saneringen efter en sådan olycka utgöra en bråkdel den totala kostnaden för samhället. Näringslivet skulle drabbas hårt, inte minst turismen och fisket. Bortfallet därifrån blir närmare en miljard kronor. Lika mycket förloras i värde i försämrade rekreationsmöjligheter och minskad attraktionskraft om de skånska stränderna blir nerkletade med olja.

Det går inte att på förhand exakt säga hur stora kostnaderna blir för ett oljeutsläpp. Men det är ändå viktigt att göra en samlad samhällsekonomisk kalkyl som kan ställas mot de insatser som idag görs för att ha så god beredskap som möjligt. Där finns det mer att göra.

Nästan var tredje kustkommun i Sverige saknar en plan för hur man ska agera vid ett oljeutsläpp. Det framgick av rapporten Oljeskyddsberedskap i Sverige som presenterades i december förra året. Utmed de södra och östra kustlinjerna saknas det en oljeskyddsplan i Kristianstad och Bromölla. Det är inte bra men kanske än värre är att ingen av de skånska kustkommunerna har genomfört övningar för hur man ska hantera ett oljeutsläpp.

För kommunerna utmed den skånska kusten gäller det att se bortom horisonten. Där ser man inte bara den intensiva trafiken på Östersjön utan även behovet av att samarbeta mer över kommungränserna.

Om Skåne drabbas av ett allvarligt oljeutsläpp kan inte kommunerna var och en för sig hantera de allvarliga skadorna från oljeutsläppen. Men då gäller det att kommunerna är förberedda.

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons