Annons
Ledare

Naomi Abramowicz: Naomi Abramowicz: Svenska kyrkans Israelhatare gör det igen

I veckan bad Svenska kyrkan om ursäkt för de övergrepp som den har begått emot samerna. Svenska kyrkan tycks dessvärre ha en fallenhet för att komma på kant med Sveriges nationella minoriteter. Nu senast: judarna.
Naomi AbramowiczSkicka e-post
Gästkrönika • Publicerad 27 november 2021
Detta är en personligt skriven text i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Antje Jackelén i prediksstolen har fått fler att be om ursäkt till.
Antje Jackelén i prediksstolen har fått fler att be om ursäkt till.Foto: Christine Olsson/TT

I måndags antog kyrkomötet en motion som ger i uppdrag till kyrkostyrelsen att granska om situationen i Israel och Palestina kan räknas som apartheid. Motionen skrevs av företrädare för Socialdemokraterna, Centerpartiet och POSK.

Den fördömdes snabbt av det judiska Sverige. ”Det leder helt enkelt till att vi inte har något förtroende för dem”, sa Nina Tojzner, generalsekreterare för Judiska ungdomsförbundet (SR 25/11). ”Att Svenska kyrkans högsta beslutande organ valt att fatta detta beslut har skadat relationerna mellan Svenska kyrkan och de svenska judiska församlingarna”, skrev Judiska centralrådet i ett pressmeddelande. Att säga att Svenska kyrkan kommer att ha en uppförsbacke när det gäller religionsdialog och ekumeniskt samarbete med Sveriges judar framöver vore en underdrift.

Annons

Motionen bör inte ses som en isolerad händelse. Det är inte första gången som Svenska kyrkan väljer att ta ställning mot Israel eller att demonisera den enda judiska staten i världen, som dessutom råkar vara ett av få länder i Mellanöstern där kristna slipper undan förföljelse.

Svenska kyrkan har länge haft en osund besatthet vid Israel. Därtill har den för vana att se mellan fingrarna när det gäller att samarbeta med aktörer som har beskyllts för antisemitism. Från uppmaningar till bojkott av israeliska varor till samarbete med organisationer som studieförbundet Ibn Rushd, som vid upprepade tillfällen har bjudit in antisemitiska talare, och Islamic relief, vars företrädare har utretts för antisemitiska uttalanden. Detta verkar dock inte hindra Svenska kyrkan från att samarbeta med dem, trots att Ibn Rushd kritiserats gång på gång av Svenska kommittén för antisemitism (SKMA).

Förutom att det är såväl osmakligt som inkorrekt att antyda att Israel skulle vara en apartheidstat kunde tajmingen inte ha varit sämre, varken sedd till Sveriges relationer med Israel eller den erkänt utsatta situationen för Sveriges judar. Efter år av iskyla mellan Sverige och Israel sedan erkännandet av Palestina har relationerna äntligen börjat tina. Utrikesminister Ann Linde (S) besökte precis Israel i oktober. Men nyheten om Svenska kyrkans ställningstagande lär sannolikt inte gå Israels nytillträdda ambassadör i Sverige, Ziv Nevo Kulman, förbi.

Givetvis bör inte hela kyrkan lastas för motionen. Det fanns lyckligtvis starka kritiker till förslaget. Ekunemikutskottet ansåg exempelvis att motionen borde ha fått avslag. Sören Dalevi, biskop i Karlstads stift, påpekade att det var ett ensidigt avståndstagande från Israel.

Men det går inte att komma ifrån att beslutet tycks vara ännu ett bevis på att tongivande röster inom Svenska kyrkan har ett horn i sidan till det judiska folket. För kopplingen mellan den judiska staten och judarna går inte att förneka. Även om så kallade Israelkritiker gärna försöker.

Det verkar som att ärkebiskop Antje Jackelén kommer att behöva fila på en ursäkt till en annan nationell minoritet, snabbare än hon räknat med.

Annons
Annons
Annons
Annons