Annons
Ledare

Många vinnare i kollektivtrafiken

Resandet med kollektivtrafiken i Skåne har haft en hisnande utveckling det senaste decenniet. Under Skånetrafikens första år, 2000, genomfördes knappt 80 miljoner resor i regionen vilket ska jämföras med de 137 miljoner resor som gjordes förra året.
Ledare • Publicerad 6 september 2011
Resenärer välkomna, men inte kontanter.
Resenärer välkomna, men inte kontanter.Foto: 

Framgångarna kan förklaras av en utbyggd kollektivtrafik med fler och tätare avgångar. En bra skånsk kollektivtrafik är en förutsättning för en mer integrerad arbetsmarknad där det är möjligt att bo i en del av regionen och arbeta i en annan. I det avseendet spelar kollektivtrafiken en viktig roll för tillväxten i Skåne.

För tre månader sedan införde Skånetrafiken kontantstopp på bussar och tåg efter att Arbetsmiljöverket förbjudit kontanter som betalningsmedel. Istället kan man åka med sms-biljett på stadsbussarna eller betala med kontokort på regionbussarna om man inte har ett förbetalt jojokort.

Annons

Det har med andra ord blivit krångligare att åka kollektivt för de skånska resenärerna eftersom kontanter är helt förbjudna. Dessutom får resenärerna själva hålla ordning på vilken sorts buss som tar sms och kontokort. Särskilt svårt är det för utländska turister som på stadsbussarna inte kan köpa sms-biljett med sitt utländska mobilabonnemang. Reser de med en regionbuss måste kontokortet ha chip.

Möjligheten finns förstås alltid att innan en resa ladda ett jojokort. Men då vill det till att man kan ladda kortet på något av Skånetrafikens kundcenter eller hos någon av de trettio serviceombud som finns. För många som inte bor nära en större tätort eller reser sällan kan det vara näst intill omöjligt att ladda sitt jojokort.

”Där har vi fått synpunkter från nästan alla kommuner. Varenda buske vill ha fullserviceombud”, säger Skånetrafikens försäljningschef Camilla Bunke till Trelleborgs Allehanda.

Under hösten räknar Skånetrafiken med att det ska bli fler ombud.

Ett annat problem är misstankar om att det fuskas med sms-biljetterna, något som Skånetrafiken nu ska undersöka.

Kontantstoppet på bussar och tåg är förståeligt eftersom det handlar om att minska rånrisken och förbättra personalens arbetsmiljö. Ännu är det är för tidigt att utvärdera effekterna av kontantförbudet. Men det är viktigt att så långt som möjligt undanröja de hinder detta kan skapa för pendlarna och resenärerna. Här måste Skånetrafiken göra allt för att få till så smidiga och tillgängliga betallösningar som möjligt.

En välfungerande kollektivtrafik i Skåne har många vinnare. Arbetstagarna får tillgång till en större arbetsmarknad och arbetsgivarna kan lättare få tag på rätt kompetens. Men inte bara det, ett ökat kollektivt resande minskar trafikens påverkan på miljön.

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons