Annons
Ledare

Madeleine Brandin: Madeleine Brandin: Var fjärde vuxen förstår inte text

Tjugofem procent av alla vuxna har bristande läs- och skrivförmåga.
Madeleine Brandin
Gästkrönika • Publicerad 15 oktober 2020 • Uppdaterad 18 oktober 2020
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Trelleborgs Allehanda politiska etikett är liberal.
Madeleine Brandin
Madeleine BrandinFoto: Claes Nyberg

Läsandet fortsätter minska inte minst hos unga och särskilt hos unga män. Det påverkar livsmöjligheterna för individen och för samhällsmedborgaren. Men också inom familjen. Den som inte kan uttrycka sig språkligt tar till andra metoder. Läs, läs, läs i stället för Fan, fan, fan, ööhh, va? Eller knytnävarna. Och att språket är vägen till arbete förkunnas gång på gång.

Så har årets bok- och biblioteksmässa genomförts med coronadistans. Läsrörelsen är ett stående inslag på bokmässan. Där brukar läsarna möte sina författare, små förlag visar upp böcker som annars sällan syns. I år kunde vi lyssna på seminarier och författarsamtal hemma i soffan.

Annons

Läsrörelsen har under många år drivit läsfrämjande projekt med Elisabet Reslegård som kampanjledare och Bengt Westerberg som ordförande. Många minns hur barn serverades en bok tillsammans med hamburgaren hos McDonald's. Barn uppmuntrades hitta på egna ord på Arlas mjölkpaket. Lastbilschaufförer bytte böcker på macken.

Vi läser ord. Men vi läser också en människas ansikte. Och vädret på himlen. Vi läser stämningen i klassrummet eller styrelserummet. Hur skriver man då beroendeframkallande ord för ovana läsare? Kanske med magisk realism? Många vittnar om att det kan vara en tröst att läsa när man är ensam eller ledsen. Den som kan läsa behöver aldrig ha tråkigt i kön eller på bussen.

Läs högt och tillsammans med barnen! Ge dina barn ett språk. Bilderböcker läses av både barn och vuxna och vi kan dem till slut utantill.

Vår värld översköljs av bilder, reklam, film, youtube... Vi fotograferar som aldrig tidigare och skickar ut statusuppdateringar och snapchat i mobilerna. Vi måste lära oss att förstå, tolka och läsa bilder på samma sätt som vi läser texter. Barn är bra på bildanalys. Men för att sätta ord på vad man ser krävs träning. Det får man genom att titta gemensamt på bilder och prata om vad man ser. Ord får man också genom att själv göra bilder, teckna, måla, fotografera.

Estetiska ämnen framställs som mindre viktiga i skolan. Det är en samhällssignal som kräver en attitydförändring. Bildämnet ska inte ställas mot matematik utan estetiska ämnen bör bli kärnämnen på gymnasiet! Olika ämnen stödjer varandra. Bild, slöjd, musik och dans är effektiva mot till exempel dyslexi. Även mot alzheimer finns positiva effekter av att lyssna på musik man känner igen eller att röra vid föremål som väcker barndomsminnen.

Att läsa kan ge tröst och lindring, kan ge förströelse, kan ge ord att förklara vad man känner och vad man vill, kan ge kunskap och insikt. Och inflytande. Läs, läs, läs – inte ööhh och va?

Madeleine Brandin

Arkitekt och författare bosatt på Söderslätt

Annons
Annons
Annons
Annons