Läraryrkets låga status är problemet
Mats Pertoft, partiets ledamot i friskolekommittén, menar att förslaget inte förändrar Miljöpartiets tidigare politik utan att man skärper och förtydligar partiets linje.
”Det betyder inte att man inte får göra vinster eller ta ut vinst”, säger han till TT.
Miljöpartiet har varit en av de främsta förespråkarna för friskolor. Nu vill partiet vinna politiska poänger på att angripa välfärdsvinsterna. Men det är ett spel för gallerierna. Å ena sidan ska företag inte ha vinstsyfte, å andra sidan är det inte förbjudet med vinster. Vad är det Miljöpartiet egentligen vill säga?
Företag som gör vinst inom välfärdssektorn är ett rött skynke inom vänstern. Att bolag kan göra vinst på inom skolan och äldreomsorgen har väckt mycket debatt den senaste tiden. Det finns exempel som kan ifrågasättas, med bolag som med avancerad skatteplanering kommit undan beskattning i Sverige. Regeringen har därför skyndsamt tillsatt en utredning för att se över lagstiftningen på området.
Men att angripa vinsterna inom välfärden i sig är kontraproduktivt. Det är inte vinsterna som leder till en sämre skola.
Genom åren har förklaringsmodellerna varit många till varför svenska elever presterar allt sämre. Kommunaliseringen, det fria skolvalet eller friskolereformen är några orsaker som förts fram.
På senare tid har lärarnas viktiga roll betonats, att bra lärare och god undervisning kan lyfta eleverna. Det är en förklaring som sätter fokus på det kanske mest centrala med skolans uppdrag. Det är i klassrummet, i samspelet mellan läraren och eleverna, som kunskapen lärs ut. Naturligtvis är kvaliteten på lärarna avgörande för elevernas resultat.
Men för att få fram goda pedagoger krävs det att studenterna vill läsa till lärare. Här finns kanske det största problemet av alla, läraryrkets låga status. Till landets alla lärarutbildningar är söktrycket lågt. Till hösten 2010 låg söktrycket på 1,3 förstahandssökande per plats vilket kan jämföras med 2,5 i mitten av 1980-talet.
Att höja yrkets status är helt väsentlig för att vända trenden med elevernas sjunkande resultat. En bättre löneutveckling och goda arbetsvillkor höjer yrkets status och lockar därmed fler studenter att söka till sig lärarbanan.
Att hindra friskolorna från att ta ut vinster är att börja i fel ände. Det är inte höga vinster det är fel på, det är läraryrkets status. Den ska höjas – till varje pris.