Annons
Ledare

Länge leve Trollhättan

Inte ens Saabs ursprung i flygindustrin kunde hjälpa bolaget mot den kraftiga turbulens som råder inom fordonsindustrin.
Ledare • Publicerad 19 december 2009

GM:s beslut om nedläggning slog ner som en åskvigg på fredagen, trots att det vore fel att säga att det kom oväntat. Reaktionerna handlar snarare om att Saab är en svensk industriikon vars saga nu är all. Det är som om en bit av Sverigepusslet fallit bort.

Den hårda sanningen är att Saab Automobile aldrig varit någon ekonomisk framgångsrik biltillverkare. Kanske hade en annan ägare än GM kunnat göra mer, men det är spekulationer som villar bort sig i åren som gått. Här och nu, när försäljningen är i fritt fall och ingen tänkbar köpare – vare sig med eller utan bilkunnande och industriell kapacitet – ser några möjligheter finns inget mer att göra.

För bilarna är hoppet ute, men inte för de anställda, för regionen och för Trollhättan. Det finns många exempel på orter där stora industrier lagt ner och ersatts av flera, nya, vinstdrivande företag. Det kunnande som finns i regionen rymmer på många framtida möjligheter. Men det krävs modiga människor, stödjande samhälle och flexibel arbetskraft. Saab är (snart) borta. Länge leve Trollhättan.

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons