GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Johanna Nylander: Säg stopp till busförarna

Sluta ursäkta dåligt beteende på vägarna med att det är ungdomar som roar sig eller att de har en tuff social situation.
Johanna Nylander
Ledare – krönika • Publicerad 27 juni 2021
Johanna Nylander
Detta är en personligt skriven text i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Beslagtagna epatraktorer hos polisen i Kristianstad.
Beslagtagna epatraktorer hos polisen i Kristianstad.
Foto: Johan Nilsson/TT

Nu finns det fler A-traktorer på vägarna än någonsin. Tack vare förenklade regler har det blivit lättare att bygga om en bil till A-traktor, och antalet ökade med nästan en tredjedel förra året. Att med en A-traktor väderskyddat kunna ta sig någon mil bort från hemmet utan att behöva ha skjuts från en vuxen med bil eller vara beroende av bussar som ändå inte går ger stor frihet, inte minst till unga personer.

De flesta som kör A-traktor sköter sig och för många är det en början till ett motorintresse. Samtidigt kopplas fordonet ofta till olika former av trafikbrott som olovlig körning och vårdslöshet i trafik. Att köra runt bland bostadskvarter och spela hög musik sena sommarkvällar kan vara förargelseväckande beteende eller störande körning oavsett om det är en A-traktor eller en vanlig bil som körs.

A-traktorn är inte det enda transportmedlet som missbrukas av vissa och fått dåligt rykte, särskilt bland dem som inte själva kör. Vattenskotrar, mopeder och elsparkcyklar har alla fått sin beskärda del förare som inte kan bete sig och försämrat förutsättningarna för alla.

Polisen borde inte behöva lägga resurser på att bekämpa buskörning. Men utan hårda normer som får förare att bete sig måste de tyvärr det. Elsparkcyklar faller inom samma regelverk som vanliga cyklar, men förarna till elsparkarna orsakar mycket mer krångel, förstörelse och bekymmer än de som använder andra sorters hyrcyklar. Det innebär inte att alla elsparksförare beter sig dåligt, men det saknas tillräckligt tydliga normer för, uppföljning på, och konsekvenser av ens beteende. Problemen gäller inte bara användarna av fordonen. Flera försäljare av snabba elmopeder marknadsförs med budskap om att man kan ta sig fram smidigt med dem i stan trots att de inte får köras på allmän väg.

”Att det är synd om buset är en gammal ursäkt som inte håller vare sig det handlar om okynneskörande eller annan småbrottslighet.”

Det är dumt att avfärda enskilda busförare som ofarliga när det riskerar att drabba andra. När fordon används som verktyg för otrygghet inskränker det friheten hos omgivningen, vare sig det är en vattenskoter som härjar på en badplats eller en A-traktor som körs för fort på småvägar. För att kunna förändra normer behöver alla hjälpas åt.

Sluta ursäkta dåligt beteende på vägarna med att det är ungdomar som roar sig, att det inte är illa menat, eller att busförarna har en tuff social situation. Att det är synd om buset är en gammal ursäkt som inte håller vare sig det handlar om okynneskörande eller annan småbrottslighet.

Idiotförare kan i värsta fall skada andra, och det måste få konsekvenser. Både från polis och rättsväsende, men också från föräldrar, närstående vuxna och samhället i stort. För att förare som sköter sig ska kunna fortsätta köra måste problemmakarna tas på allvar och inte slätas över som oförargligt bus.

Johanna Nylander är fristående krönikör på ledarsidan