Ingen marknad är den andra lik
En enkel och kärnfull motivering, men så mycket svårare att förklara. Det märktes inte minst när Jean Tirole på gårdagens presskonferens på en telefonlänk skulle svara på frågor. Teorin inte var inte enkel att förklara, särskilt inte för en djupt rörd pristagare.
Telekom-, energi- och bankmarknaderna är exempel där det bara finns ett fåtal aktörer. Ett problem med företag på dessa marknader är att de kan bli för stora och genom en monopolliknande ställning slå undan konkurrenskrafterna. I slutändan är det dåligt med stora företag som inte är produktiva. Därför krävs det någon form av reglering. Och det är här det blir komplicerat.
Vad Jean Tirole visat är att politiker inte kan använda sig av enkla regler eller principer för att tämja storföretagen. Varje bransch måste ha sina egna lösningar. Politikerna får helt enkelt jobba lite hårdare för att marknaderna ska fungera för vad som är bäst för samhället och konsumenterna.
Att behöva reglera storföretag kan tyckas som ett underkännande av marknadsekonomin. Sanningen ligger snarare i att stora företag som verkar på redan begränsade marknader slår undan de traditionella marknadskrafterna.