GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Gör Östersjön säkrare

Säkerhetsfrågorna kring sjötrafiken får inte glömmas bort.
Ledare • Publicerad 14 december 2021
Detta är en ledarartikel som uttrycker Trelleborgs Allehandas politiska linje. Trelleborgs Allehanda verkar på ledarplats för humanistiska värderingar och fri ekonomi. Tidningens politiska etikett är liberal.
Scot Carrier med skador i fören lade till i hamnen i Ystad i måndags kväll.
Scot Carrier med skador i fören lade till i hamnen i Ystad i måndags kväll.Foto: Johan Nilsson/TT

Hur kunde det hända? Frågan är ungefär densamma efter varje stor olycka till havs. Denna gång fick fartygskollisionen som ägde rum mellan Skånes sydkust och Bornholm sin troliga förklaring i alkoholförtäring. Två besättningsmän på det brittiska fartyget Scot Carrier misstänks för sjöfylleri, en av dem även för grovt vållande till annans död och grov vårdslöshet i sjötrafik (YA).

När detta skrivs är planen att försöka bogsera det påkörda danska fartyget Karin Høj så nära land som möjligt innan det sjunker till botten. Det underlättar ett hotande oljesaneringsarbete. Hur stora de slutliga följderna blir är osäkert.

Fartygskollisioner är relativt ovanliga men kan ställa till med stor skada om det går illa. Det är enkelt att föreställa sig möjliga konsekvenser om det påkörda fartyget hade varit en passagerarfärja.

Den förra uppmärksammade stora olyckan just mellan Bornholm och Skånes sydkust inträffade 31 maj 2003, en krock mellan fartygen Fu Shan Hai och Gdynia. Den ledde till stora oljeutsläpp från Fu Shan Hai. Insatserna var massiva för att få bort så mycket olja som möjligt. Svenska, danska och tyska enheter sattes in för sanering.

Den direkta operationen i det fallet kostade Kustbevakningen drygt 10 miljoner kronor och de drabbade kommunerna runt 15 miljoner konor i dåtidens penningvärde. Den totala kostnaden, med förlust av fartyg och last, räddningsarbete, reparation av Gdynia och oljesanering, uppgick till över en miljard kronor (Kustbevakningen).

Östersjön är hårt trafikerad, det kan alla som bor längs sydkusten konstatera. Precis som med flyget går det att på sajter som vesselfinder.com att följa fartygstrafiken över världen. Där blir man påmind om världshandelns omfattning och får viss förståelse för hur känsligt systemet är. Passagen genom södra Östersjön är en färgglad del, som skvallrar om sjöfartens betydelse för oss och våra grannländer.

Men riskerna finns där. Trafiken i sig orsakar utsläpp från bränslen och påverkan på bottnar. Medvetna tankrengörningar till havs har varit ett problem väl i klass med oljeutsläpp till följd av olyckor. Regleringar på området är helt beroende av internationella beslut. Säkerheten ombord och personalens alkohol- eller narkotikavanor är än mer svårreglerade, den kontrollen faller tungt på arbetsgivarna. Berusade besättningsmän med ansvar för navigering på stora fartyg ska inte kunna förekomma längs Östersjöns kuster, eller någon annanstans. Ingen autopilot i världen ursäktar det.

För övrigt finns det anledning att uppmärksamma det ideella Sjöräddningssällskapet för dess återkommande insatser längs kusten. En fantastisk frivillig resurs vid små eller stora incidenter till havs.

Petter BirgerssonSkicka e-post