Annons
Ledare

Fortsätt kampen för pågatåg

Fler jobb, säkrare vägar och bättre miljö. Så kan man sammanfatta syftet med den satsning som infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) presenterade på torsdagen.
Ledare • Publicerad 18 september 2009

Totalt satsar regeringen 1,5 miljarder kronor extra på vägar och järnvägar under 2010 och 2011.

För Trelleborg och Vellinge kommuner var frågan om det kommer några pengar till en utbyggd Trelleborgsbanan med pågatåg. Det gör det inte. Istället går pengarna till påbörjade och redan planerade väg- och tågprojekt.

Annons

Ungefär halva summan går till vägunderhåll och det är egentligen tidigareläggning av pengar som skulle betalas ut 2012–2014.

De järnvägsprojekt som får pengar är strategiskt utplacerade i landet. De ligger i Umeå, Göteborg, på Västkustbanan vid Ängelholm och i Stockholmsregionen. När det gäller järnvägssatsningarna handlar det om nya pengar som tillförs.

Regeringen vill med sin satsning skapa sysselsättning, och det snabbt. Därför går också pengarna till redan påbörjade och planerade projekt. Lågkonjunkturen som vi befinner oss i gör också att man får mer väg och järnvägar var för varje skattekrona, som Åsa Torstensson uttryckte det.

Hon sa också att man vill bygga bort flaskhalsar och stärka pendlingsmöjligheterna.

Vad innebär då gårdagens besked för framtida pågatåg till Trelleborg? I nuläget finns inte en utbyggd Trelleborgsbana med i Banverkets plan för utbyggnaden av järnvägarna 2010 till 2021. Detta trots att inblandade parter – Vellinge, Trelleborg, Malmö och Region Skåne – går in med en betydande medfinansiering. Om utbyggnaden ska bli verklighet tidigare måste anslagen till Banverket öka med 15 procent. Eller så måste regeringen gå emot Banverket och lyfta in Trelleborgsbanan i planen.

Det man kan hoppas är att Trelleborgsbanan nu kommer längre fram i kön. Det svåra är dock att veta hur mycket man hoppar fram i och med att fem järnvägsprojekt nu tidigareläggs.

Satsningen som presenterades igår liknar mest röstfiske. Man vill före valet nästa år få ut så mycket jobb som möjligt för varje skattekrona.

Hade man verkligen sett på behoven av var man behöver stärka pendlingen hade pågatåg till Trelleborg varit ett bra alternativ. Det finns all anledning för de styrande politikerna i Trelleborg och Vellinge att fortsätta kampen för pågatåg.

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons