Annons
Ledare

Försämrad konkurrens

Uppdelningen av Sparbanken Öresund innebär en aktör mindre på bankmarknaden.
Ledare • Publicerad 15 februari 2014

På fredagen kom nyheten som ritar om den skånska bankmarknaden. En ny skånsk storbank bildas genom att Sparbanken Öresund delas upp i två delar, en del tar Swedbank över, den andra nybildade Sparbanken Skåne vilken sedan tidigare känt ska bestå av Färs & Frosta sparbank och Sparbanken 1826.

På pappret köper Swedbank upp hela Sparbanken Öresund med sina 16 kontor. Nio av dessa säljs vidare till den nya skånska sparbanken. De bankkontor som Swedbank behåller drabbas troligen av personalneddragningar.

Annons

Får bankaffären godkänt av Finansinspektionen och Konkurrensverket väntas sammanslagningen till den nya sparbanken ske senare i vår. Sparbanken Skåne AB blir då den största sparbanken i Skåne med totalt cirka 650 anställda och en omsättning på 170 miljarder kronor. Kristianstad blir administrativ säte för den nya banken som kommer att ägas till 78 procent av de tre sparbanksstiftelserna Färs & Frosta, 1826 och Öresund. Resterande 22 procent ägs av Swedbank. Det innebär att den lokala förankringen till största delen finns kvar för den nya banken. Ändå går det inte att komma ifrån att detta är ytterligare ett steg mot att Swedbank tuggar i sig mer av den skånska bankmarknaden.

De senaste åren har det skett en del förändringar på bankmarknaden i Skåne. Den planerade fusionen mellan Sparbanken Finn, Sparbanken Gripen och Sparbanken Syd som stoppades i sista stund framstår nu som mycket avlägsen. Istället gick Finn ihop Gripen och bildade Sparbanken Öresund. Sparbanken Syd står nu ensamt utanför den senaste tidens banksammanslagningar.

Ett resulterat av bankaffären är att antalet aktörer på marknaden i Skåne begränsas i och med att Sparbanken Öresund upphör som en enskild bank. Färre banker innebär sämre konkurrens för kunderna. Samtidigt sker det i dag stora förändringar inom bankväsendet, den lokala förankringen blir allt svagare i och med framväxten av fler rena internetbanker. Lägg därtill att den genomsnittlige bankkunden mer sällan besöker sitt lokala bankkontor utan sköter merparten av sina bankaffärer via nätet.

Det är följden av att bankkontor i dag erbjuder färre servicetjänster till kunderna och istället fungerar mer som försäljningskontor för en banks olika verksamheter. Att många bankkontor i dag saknar kontakthantering är ett tecken på den utvecklingen.

Att utvecklas – eller att gå under. Det gäller för företag i en marknadsekonomi. Särskilt på en bankmarknad som är i snabb utveckling. Även om sparbankerna är egen bolagsform som främst ska se till kundernas bästa lär denna bankaffär följas av fler.

Viktigast är ändå att kunderna utnyttjar sin rätt att byta om man är missnöjd med sin bank. På det sättet kan den viktiga konkurrensen upprätthållas på en marknad som går mot allt större och färre banker.

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons