Farliga unga män
När riksdagen 1997 beslutade om en nollvision för antalet dödade och skadade i trafiken var det många som kritiserade den för att vara en utopi. 17 år senare går det åtminstone att konstatera att trafiksäkerhetsarbete i Sverige fortsatt att vara världsledande. Förra året dog 264 personer i trafiken. Värst var situationen i mitten av 1960-talet när 1300 människor om året dog till följda av trafikolyckor.
Räknat per 100 000 invånare dör tre svenskar i trafikolyckor varje år, jämfört med över 5,5 i EU som helhet.
Satsningar på så kallade 2+1 vägar, som gör att antalet frontalkrockar minskar drastiskt, har varit lyckade. Motorvägar må vara ännu säkrare, men är också väldigt dyra att bygga. Mötesfria vägar bör byggas ut snabbare och på fler ställen.
Säkerhetsarbetet när det gäller barn i bil, där Sverige med bakåtvända barnstolar ligger långt före de flesta andra länder, är också värt att framhålla. Bälteslagar, hårda alkoholgränser tillsammans med säkrare bilar har också gjort sitt till. Till det kommer att sjukvården klarar av betydligt svårare skador i dag än förr.
Numer är det ytterst ovanligt att barn dör i trafikolyckor medan det på 1970-talet handlade om 50 barn per år. Alla som är uppväxta med att det då var okej att stå, ligga och hoppa i baksätet förstår varför.
Trafiksäkerhetsarbetet är dock inte färdigt. I väntan på förarlösa bilar som eliminerar den mänskliga faktorn finns mycket mer att göra.
När det gäller antalet allvarligt skadade är utvecklingen inte lika ljus. Under 2013 skadades 4 681 personer allvarligt, vilket är 6 procent fler än 2012. Nästan hälften av alla som skadas allvarligt i trafiken har suttit på en cykel, enligt Trafikverket. Bilar och cyklar är en sällsynt dålig kombination och det är inte alltid lätt att bygga bort farligheterna. En ökning av snabbtrampande lycraklädda cyklister i stadstrafik och en bristande insikt om att cykeln ska framföras med insidan av huvudet och utan proppar i öronen kan misstänkas bidra till ett ökat antal kollisioner med svåra följder.
Men värst är de unga männen bakom ratten. Enligt en undersökning från Motormännen är deras överrepresentation i dödliga olyckor mycket stor, både i jämförelse med andra åldergrupper och med unga kvinnor. Fler än åtta av tio unga förare som mister livet är killar eller unga män. Många av dem saknar körkort. Omkring en tredjedel av pojkar och män mellan 14 och 17 år som dör bakom ratten är berusade.
Att många unga män utgör en livsfara för både sig själva och andra i trafiken är oacceptabelt. Tyvärr är det få saker som är så svårt som att förändra attityder hos den som upplever sig som varande odödlig. Det kan dock vara läge för föräldrar och andra att ständigt påminna ynglingar om att så inte är fallet. Att vara människa innebär att ta ansvar, även om man råkar vara man och 20 år gammal.