Enighet om skolan
Man beslutade då att utredningen skulle utföras av skolförvaltningen, ett beslut som Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna var emot, de ville hellre se en extern utredning.
Nu är utredningen ”Hur blev det?” färdig. Och man kan verkligen fråga sig, hur blev det med Spjutspetsskolan och hur blev det med utredningen?
Inom matematiken finns begreppet ”vilket skulle bevisas”. Man har ett påstående, en så kallad sats, som ska bevisas. När påståendet är bevisat kan man med glädje skriva ”VSB”, vilket skulle bevisas.
Utredningen om Spjutspetsskolan ligger inte långt ifrån att få den stämpeln på sig. Kort och gott, Spjutspetsskolan har varit bra för resultaten i skolan, enligt rapporten, även om bilden inte är helt entydig. Det stora problemet har istället varit att själva begreppet Spjutspetskolan fått oförtjänt dåligt rykte. Men utredningen har ändå ett värde i det fortsatta arbetet att förbättra Trelleborgs skolor.
I rapporten konstateras det att tolkningen av Spjutspetsskolan har skiftat över tid, till exempel i insändare. Möjligen är det också själva begreppet Spjutspetsskolan som varit i vägen. Har det funnits problem och kritik mot skolan så har Spjutspetsskolan fått ta ansvaret för det oavsett de bakomliggande faktorerna. Det är troligt att spjutspetsreformen varit hämmande för utvecklingen inom Trelleborgs skolor men att den också fått skulden för alla andra problem.
Bäst av allt är nog att lägga hela reformen till historien. Skippa etiketterna och fokusera på innehållet. Gå rakt på sak, hur ska skolorna ge eleverna de kunskaper de så väl behöver för framtiden? Lärarna är helt centrala i detta, de måste få känna arbetsglädje, trygghet i sitt arbete och kunna inspirera sina elever. Att förbättra arbetssituationen för lärarna skapar en bättre stämning och på sikt lockas bättre lärare till kommunen.
Skulle man lyckas med detta kan skolan i Trelleborg verkligen få en nytändning, utan att politiker och tjänstemän är inne och detaljstyr i onödan. Det är viktigt att det blir tydlig politisk enighet om skolans framtid tillsammans med att varje skolledare får ansvar att utveckla skolorna på bästa sätt. Vidare så måste man rätt värdera lärarnas viktiga roll och ge dem det mandat de behöver i sin yrkesutövning.
Skolan står inför ständiga förändringar i takt med att omvärlden förändras. Det viktiga är då att skolledarna och lärarna själva får driva dessa förändringar. Politiker och tjänstemän ska stå för den övergripande styrningen men bör så långt som möjligt överlåta åt skolorna själva att utvecklas.
När väl den politiska makten har formerat sig i Trelleborg efter valet finns det all anledning att sätta skolan högst upp på dagordningen. Vid den valdebatt som hölls på Parken före valet var det många politiker som helt sågade Spjutspetsskolan. Men det fanns inga förslag på lösningar. Nu är det upp till bevis för politikerna.