Annons
Ledare

En kritisk nätläsare har framtiden för sig

Små gula prickar dök upp på brevlådor i Nybrostrand dagarna före midsommar. Ingen visste varför och det skapade oro bland invånarna.
Ledare • Publicerad 29 juni 2011
En viktig informationskälla.
En viktig informationskälla.Foto: 

Det dröjde inte länge förrän ryktet var igång, framför allt på Facebook. Ryktet gjorde gällande att det var tjuvar som markerat vilka hus som hade larm, eller tvärtom, vilka som saknade larm.

Sanningen avslöjades häromdagen. Prickarna användes av tidningsbärarna runt om i sydöstra Skåne för att markera vilka som skulle ha Ingelsta kalkons medlemstidning Aptit. En kalkon-historia kan man skämtsamt kalla det för men den avslöjar också något annat, hur lätt ett rykte kan spridas på nätet och att man måste vara kritisk till det man läser.

Annons

På tisdagen presenterade Skolverket en ny under­sökning av femtonåringars förmåga att läsa och ta in information på nätet. Undersökningen ingår den stora internationella Pisa-studie som OECD gör med jämna mellanrum av skolelevers kunskap i ämnen som läsförståelse, matematik och naturvetenskap. Vid den sen­aste undersökningen som gjordes i slutet av förra året ingick ytterligare en enkät som handlade om digital läsning som bland annat Sverige deltog i.

Trots att de svenska eleverna under en längre tid fallit i Pisa-undersökningen gör de bra ifrån sig när det gäller att navigera och läsa texter på nätet. Av de totalt nitton länder som deltog i studien kom Sverige på femte plats. De svenska eleverna är också bättre på digital läsning än traditionell läsförståelse.

Detta är första gången som den digitala läsningen studerats så det är för tidigt att dra några generella slutsatser av undersökningen. Trots det finns det vissa resultat som överraskar. Det är inte de som använder datorer mest som är bäst på digital läsning utan de som är måttliga datoranvändare.

”För att bli en bra digital läsare måste man vara en bra traditionell läsare, det är ett krav men inte tillräckligt.”

Det sa Anita Wester, projektledare på Skolverket när Pisa-studien presenterades på en presskonferens på tisdagen. Där framkom det också att mycket datoranvändning i skolan inte behöver leda till att eleverna blir bättre på digital läsning. Det som krävs är att datorerna integreras i undervisningen av lärarna och inte används för att sysselsätta eleverna för eget arbete.

”Den här undersökningen visar på lärarnas viktiga roll. Det gäller att undervisa på området”, sa Skolverkets generaldirektör Anna Ekström.

I ett mer kunskapsdrivet samhälle blir för­mågan att ta in relevant information på nätet allt viktigare både i arbetslivet och för att bli en deltagande medborgare i samhället. Men det är inte nödvändigtvis mer tid framför datorn som ska lösa detta.

Minst lika viktigt är att man har god läsförståelse och kan förhålla sig kritisk till den information man tar in från nätet. Det är en utmaning som skolan verkligen måste ta till sig. Inte nödvändigtvis med mer datortid utan att datorn blir ett naturligt inslag i undervisningen.

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons