Annons
Ledare

En affär på gott och ont

Volvo personvagnar köps upp av kinesiska Geely. Det stod klart på söndagseftermiddagen, när Geely och Ford bekräftade att de hade skrivit på ett avtal om försäljning av Volvo PV.
Ledare • Publicerad 30 mars 2010
Foto: 
Glada miner efter bilaffär. Näringsminister Maud Olofsson och Geelys ägare Li Shufu i bakgrunden.
Glada miner efter bilaffär. Näringsminister Maud Olofsson och Geelys ägare Li Shufu i bakgrunden.Foto: 

Övergången är tänkt att ske vid det tredje kvartalet i år och priset hamnar på cirka 13 miljarder kronor – långt mindre än de 50 miljarder som Ford betalade 1999.

Men under presskonferensen var det idel glada miner. Geelys ägare Li Shufu, liksom näringsminister Maud Olofsson och Fords finanschef Lewis Booth, hade endast goda saker att säga om affären.

Annons

Onekligen finns det anledningar att glädjas. Geelys ledning är tydlig med att Geely och Volvo även i framtiden kommer att vara två olika företag.

Li Shufu sade att han vill ha ett gott samarbete med fackföreningarna, något som sannolikt har bidragit till att Volvofacken nu valt att godkänna affären.

Företagsledningen kommer att vara kvar i Sverige, liksom forskning och utveckling. Produktionen kommer att stanna i Sverige och Belgien – men man ser också över möjligheterna att starta produktionsanläggningar i Kina, när företaget expanderar där.

Det är förmodligen en klok strategi. Volvo är ett prestigemärke, känt för sin säkerhet och sin höga kvalitet– att snabbt göra företaget ”kinesiskt” skulle urholka marknadsvärdet.

Att Geely nu tar över som ägare ger också Volvo en bra möjlighet att växa på den kinesiska marknaden. I dagsläget finns en överkapacitet i den globala bilbranschen på tio till tjugo procent. Marknaderna i Europa och USA är mättade – möjligheterna att expandera finns just i Kina.

Samtidigt är det svårt att brista ut i jubel över affären. I och med de ökande globala framgångarna för kinesiska företag riskerar det styrande kommunistpartiet att stärkas i sin övertygelse om att en fungerande marknadsekonomi inte kräver demokratiska reformer.

Att ett företag som tidigare betraktades som en svensk kronjuvel – och som tusentals svenskar är beroende av – nu kommer att ägas av ett kinesiskt företag riskerar att leda till politiska komplikationer.

Vad händer om Tibets andlige ledare Dalai Lama vill besöka Sverige och Kina protesterar? Vad händer om den kinesiska regimen slår till mot en upprorisk minoritet – kommer den svenska regeringen våga protestera högljutt?

När Maud Olofsson och näringsdepartementet väl har firat att Volvo har fått en engagerad ägare väntar nya utmaningar. Nu gäller det att hitta strategier för att hantera det faktum att en diktatur och en kommande supermakt har fått ökat inflytande över Sveriges ekonomi.

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons