Annons
Ledare

Johanna Nylander: Den älskade och hatade A-traktorn ska utredas

Ett förslag, som borde vara en rätt enkel detalj att få med när man tittar på nya regler för A-traktorer, är att kräva registreringsskylt bak.
Johanna Nylander
Ledarkrönika • Publicerad 23 juli 2022
Johanna Nylander
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Trelleborgs Allehanda politiska etikett är liberal.
Transportstyrelsen ska se över reglerna för A-traktorer.
Transportstyrelsen ska se över reglerna för A-traktorer.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Sedan reglerna för A-traktorer uppdaterades i juli 2020 har många fler bilar byggts om till traktorer. Populariteten har i sin tur lett till fler olyckor, mer stök, och mer uppmärksamhet för transportformen. Samtidigt har förenklingarna gett större rörelsefrihet för unga på landsbygden och i mindre städer utan elsparkcyklar eller kollektivtrafik på kvällarna.

Uppmärksamheten har lett till att Transportstyrelsen fått ett regeringsuppdrag att utreda reglerna för A-traktorn, hur den används och vad som eventuellt behöver skärpas. Själva uppdraget är rätt kritiskt formulerat då myndigheten förväntas kartlägga både miljöeffekter och säkerhetsaspekter, men med öppningar om förändrad hastighetsgräns.

”Att ge fler unga möjligheter att förflytta sig lite längre sträckor borde ses som positivt och uppmuntras, och där är alla transportslag viktiga.”
Annons

Ungas intressen har ofta en tendens att ifrågasättas och misstänkliggöras, nästan vad det än handlar om. Det är synd. Att ge fler unga möjligheter att förflytta sig lite längre sträckor borde ses som positivt och uppmuntras, och där är alla transportslag viktiga. Samtidigt måste vuxenvärlden sluta släta över uselt beteende och gränslös respektlöshet som något som hör ungdomen till. Lagbrott ska anmälas och beivras.

Det vore dumt om själva ägandet och körandet av A-traktorn försvårades genom exempelvis högre körkortskrav, tekniska förbud eller ännu längre obligatoriska utbildningar. Det finns tillräcklig sådan pappersformalia redan. De som är intresserade av att sköta sig gör det och ska inte behöva drabbas av att några idioter väljer att missbruka sin frihet genom att utsätta andra för fara. För det är risken för andra som är lite större med A-traktorn. Värst skadedrabbade är unga, men ungefär en av fyra som skadats allvarligt i en A-traktor-olycka är över 18, och skadorna har ökat med mer än antalet nya fordon. Jämför man däremot med ett annat utskällt och snabbt ökande transportsätt, elsparkcykeln, har A-traktorer varit inblandad i både färre allvarliga olyckor, och färre olyckor totalt.

Ett förslag, som borde vara en rätt enkel detalj att få med när man tittar på nya regler för A-traktorer, är att kräva registreringsskylt bak. I dag måste de ha en registreringsskylt, men det är bara den framtill som är obligatorisk. Till skillnad från vanliga traktorer som ofta används för att dra jordbruksmaskiner och släp är det inte lika vanligt att A-traktorn har något annat än varningstriangeln för långsamtgående fordon bak.

Med en skylt baktill ökar sannolikheten att trimmade A-traktor kan identifieras, inte minst när det är A-traktorföraren som står för de dumdristiga omkörningarna. En och annan kanske till och med kunde fastna på bild, och de värsta förarna skulle ha lite svårare att komma undan. Det kommer knappast ta bort alla problemen, men det skulle minska risken för vissa olyckor och göra landsvägarna säkrare för alla.

Annons
Annons
Annons
Annons