Annons
Ledare

Bra vägar är resans mål

En god infrastruktur i Skåne är inte bara viktig för skåningarna utan också för hela Sverige.
Ledare • Publicerad 4 november 2013
Sista tåget har inte gått för Catharina Elmsäter Svärd.
Sista tåget har inte gått för Catharina Elmsäter Svärd.Foto: Foto: Peter Åklundh

För en infrastrukturminister som reser i vårt avlånga land är färden en viktig del av resans mål. Oavsett om resan går med bil, tåg, flyg eller båt är alla färdsätt delar av den nödvändiga infrastruktur som binder samman Sverige. Men det finns alltid behov av mer vägar och järnvägar.

Inte sällan möts infrastrukturministern av det budskapet från politiker vid resans mål, det behövs mer satsningar på infrastruktur i den egna regionen.

Annons

I dag kommer infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) till Malmö. Där ska hon möta företrädare från regionerna i södra Sverige. Mötet ingår i en turné ministern gör i arbetet med att ta fram en ny nationell plan för infrastruktur.

Det var i juni i år som Trafikverket presenterade den nya planen för de kommande tolv åren och som totalt omfattar statliga investeringar på totalt 522 miljarder kronor. Under våren nästa år kommer regeringen att fastställa planen.

Den nationella planen har varit ute på remiss och det har kommit in över 400 remissvar. Som ett led i att komplettera remissrundan åker nu Catharina Elmsäter-Svärd runt i Sverige för att på plats möta regionala företrädare. Hon har tidigare varit i Luleå och i januari nästa år blir det Stockholm. I dag är det alltså dags för Malmö.

Och som vanligt lär Elmsäter-Svärd möta krav och önskningar, inte minst från de skånska företrädarna. I Region Skåne och de skånska kommunerna finns det ett stort missnöje med att det inte satsas tillräckligt på Skåne i den nationella planen. Framför allt finns problem på järnvägen där kapaciteten inte är tillräcklig. Detta gäller inte minst på södra stambanan mellan Malmö och Hässleholm där regional och interregional tågtrafik sammas med godstrafik.

”De skånska järnvägarna blir allt mer som landsvägar där sportbilar måste bromsa in för traktorer”, säger Skånetrafikens chefstrateg Mats Améen till Sydsvenskan (31/10).

För att förhindra framtida flaskhalsar bör södra stambanan från Malmö till Hässleholm byggas ut med fyrspår, men de pengarna finns inte idag. Det är inte konstigt att det skånska missnöjet är stort.

Infrastrukturen i Skåne står inför flera utmaningar. En stark utveckling av arbetspendlingen inom regionen ställer högre krav på kollektivtrafiken. Med Öresundsbron och en rad hamnar utmed den skånska kusten fungerar Skåne som en viktig länk mellan Sverige och kontinenten. Mycket av varutransporterna i regionen passerar förbi, antingen på väg norrut eller söderut. Behovet av en bra skånsk infrastruktur sträcker sig alltså långt utanför regionens gränser.

Catharina Elmsäter-Svärd måste givetvis lyssna på alla de önskningar som hon får på sina resor i landet. Men framför allt måste hon se till vad som är bäst för helheten.

Det skånska budskapet till henne borde därför vara självklart. Saktar trafiken upp i Skåne blir effekterna snabbt kännbara i övriga Sverige.

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons