Annons
Ledare

Bilen har en plats i staden

Säger man nej till bilen i staden följer butikerna efter bilen ut.
Ledare • Publicerad 8 december 2021 • Uppdaterad 9 december 2021
Detta är en ledarartikel som uttrycker Trelleborgs Allehandas politiska linje. Trelleborgs Allehanda verkar på ledarplats för humanistiska värderingar och fri ekonomi. Tidningens politiska etikett är liberal.
Bil i centrum.
Bil i centrum.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Debatten om bilens plats i staden tar aldrig slut. Få vill väl tillbaka till den tid när bilen dominerade så mycket att det till och med planerades autostrador genom citykärnorna. Men med etablering av gågator kom allt mer handel att flytta ut utanför stadskärnorna. Den trenden har fortsatt. Även i mindre städer som Ystad och Trelleborg där cityhandeln längre dominerade, har allt från livsmedelshandel och sällanköpsvaror till hamburgerkedjor flyttat ut i trista köpladuområden i ytterkanterna av städerna. Där tar bilarna sig fram och går att parkera gratis.

Som vanligt handlar det om att väga intressen mot varandra, men bilen är omgärdad av starka känslor. Det blir gärna för eller emot. Storstäder är en sak, det kräver sin hanteringen av bilar och kollektivtrafik. Men för mindre städer med omliggande orter och landsbygd är det viktigt att göra staden tillgänglig för bilburna, inte minst för de egna kommuninvånarna och skattebetalarna utanför stadskärnan.

Annons

Det går att ordna parkeringar snyggt på marknivå. Det går absolut att smyga in citynära parkeringsplatser utan att det blir stora trista ytor eller fula garagebyggnader. Med alléer och snedställda parkeringar kan det bli smidigt och till och med en snygg stadsmiljö. Med fler elbilar, hybrider och även den senaste och renaste förbränningsmotorerna blir inte luften miljöbelastad av bilarna på samma sätt som förr.

Betalning? Ja, det är helt rimligt att betala en mindre avgift som bidrar till att hålla gatorna i skick och parkeringarna vårdade. Men huvudsyftet ska inte vara att dra in avgifter och böter, utan att skapa en fungerande stad, där också butikerna i blir lättillgängliga. Alla vet ju varför stora delar av handeln flyttar utanför citykärnan.

Att i ännu högre grad variera tillgänglighet och parkeringskostnader för bilar efter tidpunkt, veckodag och årstid är en variant. På vintern är turisterna färre och trängseln på gågatorna obefintlig. Det heter ofta att bilar tar upp död yta, men det gör också gång- och cykelbanor som inte används i någon högre utsträckning. Det som är endast gågata sommartid kan vara öppet även för cyklister eller rentav bilar vintertid.

Att förtäta städer är det nya populära uttryckssättet. Men frågan är hur spännande det är med städer som enbart består av hus i höga fyrkanter? Det behövs variation i en stad, med höga och låga hus, med grönområden, med cykelstråk och faktiskt ja, för bilar.

Petter BirgerssonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons