Mysteriet på Greveholm vill flytta in i spel-världen
Berättelsen om Greveholm är för många en berättelse utöver det vanliga. Sedan julkalendern visade på SVT för första gången 1996 har den blivit en naturlig del av mångas barndom.
16 år senare fick julkalendern nytt liv i rutan, då med titeln ”Mysteriet på Greveholm – Grevens återkomst”.
En av skaparna till succékalendern är Peter Nyrell. Han började skissa på figurerna och kollegorna Dan Zethraeus och Jesper Harrie skrev manus till berättelsen. Varför just ”Mysteriet på Greveholm” blev en sådan succé tror Peter Nyrell beror på att den stack ut från mängden.
– Det är så mycket kombinerat som space, spöken, teknik och knasiga, sura skämt. På den tiden var det väldigt traditionella julkalendrar men den här var liksom som rock'n'roll, nästan lite oförskämd och vi bara körde. Det blev liv i luckan, säger Peter Nyre
Mysteriet på Greveholm var också den första julkalender som hade tillhörande spel på cd-rom.
– Ja, vi byggde projektet med annan media i åtanke redan då 1995. Vi övertygade SVT om att ha med cd-rom och sedan har de kört på det sedan dess.
När det gäller Greveholm och dess värld har Peter Nyrell hittills varit med och skapat två julkalendrar, tre datorspel och ett brädspel. Nu vill han ta ytterligare kliv framåt och skapa ett VR-spel (virtual reality) där användarna själva får flytta in på slottet.
– Jag lever ju det här och har alltid varit djupt involverad. En rolig grej är att jag långt senare fick reda på att min hyresvärd faktiskt bor på slottet, det är liksom han som är greven där, ibland blir man överträffad av verkligheten, säger Peter Nyrell och skrattar.
För att kunna skapa VR-spelet har Peter Nyrell och kollegorna på Greveholm Games startat en kickstarterkampanj. Med fyra dagar kvar och 1,4 miljoner kronor kvar till målet är Peter Nyrell fortfarande hoppfull kring projektet.
– Jag tror fortfarande att det skulle kunna hända, saker och ting blommar ju upp superhastigt i dag. Men vi får se hur det går, annars hittar vi en annan väg. Jag har alltid velat göra detta, hur jag ska gå till väga får vi se.
I 15 år har teamet väntat på att få rättigheterna av SVT och därför har idén inte kunnat blomma ut tidigare.
– Sen har vi haft fullt upp och därför är det först nu som vi har kunnat nå ut med kampanjen.
Framtiden för VR-spel ser enligt Peter Nyrell ljus ut.
– 2019 är ett viktigt år för VR och jag ser massor av saker som är ogjorda och som vi vill göra. Med det här vill vi nå långt utomlands. Det är perfekt nu.