Annons
Kultur

Mysteriet på Greveholm vill flytta in i spel-världen

Har du någonsin drömt om att få flytta in på Greveholm? Nu vill skaparna bakom den kultförklarade julkalendern ”Mysteriet på Greveholm” utveckla ett VR-spel.
Genom det ska spelarna själva få leva på slottet, åka ut i rymden och hänga med spöken.
Ystad • Publicerad 11 januari 2019
Skaparna bakom succéjulkalendern vill skapa ett VR-spel om Greveholm.
Skaparna bakom succéjulkalendern vill skapa ett VR-spel om Greveholm.

Berättelsen om Greveholm är för många en berättelse utöver det vanliga. Sedan julkalendern visade på SVT för första gången 1996 har den blivit en naturlig del av mångas barndom.

16 år senare fick julkalendern nytt liv i rutan, då med titeln ”Mysteriet på Greveholm – Grevens återkomst”.

Annons

En av skaparna till succékalendern är Peter Nyrell. Han började skissa på figurerna och kollegorna Dan Zethraeus och Jesper Harrie skrev manus till berättelsen. Varför just ”Mysteriet på Greveholm” blev en sådan succé tror Peter Nyrell beror på att den stack ut från mängden.

– Det är så mycket kombinerat som space, spöken, teknik och knasiga, sura skämt. På den tiden var det väldigt traditionella julkalendrar men den här var liksom som rock'n'roll, nästan lite oförskämd och vi bara körde. Det blev liv i luckan, säger Peter Nyre

Peter Nyrell har varit med sedan starten 1996. - Jag lever det här, säger han om relationen till Mysteriet på Greveholm.
Peter Nyrell har varit med sedan starten 1996. - Jag lever det här, säger han om relationen till Mysteriet på Greveholm.

Mysteriet på Greveholm var också den första julkalender som hade tillhörande spel på cd-rom.

– Ja, vi byggde projektet med annan media i åtanke redan då 1995. Vi övertygade SVT om att ha med cd-rom och sedan har de kört på det sedan dess.

Mysteriet på Greveholm i originaltappning från 1996.
Mysteriet på Greveholm i originaltappning från 1996.Foto: /TT

När det gäller Greveholm och dess värld har Peter Nyrell hittills varit med och skapat två julkalendrar, tre datorspel och ett brädspel. Nu vill han ta ytterligare kliv framåt och skapa ett VR-spel (virtual reality) där användarna själva får flytta in på slottet.

– Jag lever ju det här och har alltid varit djupt involverad. En rolig grej är att jag långt senare fick reda på att min hyresvärd faktiskt bor på slottet, det är liksom han som är greven där, ibland blir man överträffad av verkligheten, säger Peter Nyrell och skrattar.

"Mysteriet på Greveholm"-roboten Sprak i en 3D-printad version
"Mysteriet på Greveholm"-roboten Sprak i en 3D-printad version

För att kunna skapa VR-spelet har Peter Nyrell och kollegorna på Greveholm Games startat en kickstarterkampanj. Med fyra dagar kvar och 1,4 miljoner kronor kvar till målet är Peter Nyrell fortfarande hoppfull kring projektet.

– Jag tror fortfarande att det skulle kunna hända, saker och ting blommar ju upp superhastigt i dag. Men vi får se hur det går, annars hittar vi en annan väg. Jag har alltid velat göra detta, hur jag ska gå till väga får vi se.

Hittills opublicerade skisser från spelet, här tomten i Hemliga Skåpbilen.
Hittills opublicerade skisser från spelet, här tomten i Hemliga Skåpbilen.

I 15 år har teamet väntat på att få rättigheterna av SVT och därför har idén inte kunnat blomma ut tidigare.

– Sen har vi haft fullt upp och därför är det först nu som vi har kunnat nå ut med kampanjen.

Annons

Framtiden för VR-spel ser enligt Peter Nyrell ljus ut.

– 2019 är ett viktigt år för VR och jag ser massor av saker som är ogjorda och som vi vill göra. Med det här vill vi nå långt utomlands. Det är perfekt nu.

Stina ZinsmeisterSkicka e-post
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons