Annons
Kultur

Konst, komik och kaos

Den franska komedin ”Konst” har blivit en flitigt spelad pjäs av allt mer omtalade Yasmina Reza. Kulturskribent Martin Lagerholm var på plats i fredags när Malmö stadsteater hade premiär på sin version om konst och vänskap.
Kultur • Publicerad 7 oktober 2013
Henrik Svalander i Malmöuppsättningen av Yasmina Rezas pjäs ”Konst”.
Henrik Svalander i Malmöuppsättningen av Yasmina Rezas pjäs ”Konst”.Foto: Foto: Mattias Ankrah

Teater

"Konst" Av: Yasmina Reza. Regi: Clas Göran Söllgård. I rollerna: Hans-Peter Edh, Håkan Paaske och Henrik Svalander. Premiär på Intiman, Malmö i fredags.

Annons

Serge, Marc och Yvan är goda vänner sedan länge, men tvingas uppleva hur deras kamratskap prövas i grunden efter att den förstnämnde köpt en stor och helt vit målning för 250 000 kronor. Serge är mäkta stolt över sitt köp, Marc blir provocerad och tycker det är rena skiten, medan Yvan förtvivlat försöker medla mellan ståndpunkterna, vilket i sin tur resulterar i att han av de andra två anklagas för att vara karaktärslös och feg.

Yasmina Rezas charmerande och kvicka, om än också en smula överskattade, dramatiska bagatell ”Konst” har i snart två decennier spelat för fulla hus litet varstans i teatervärlden. Celebriteter som Alan Alda, Alfred Molina och Albert Finney har i olika upphaussade uppsättningar gestaltat någon av rollfigurerna i denna allvarliga och satiriska kammarkomedi.

I Malmö Stadsteaters och Clas Göran Söllgårds regi har man lagt vikt vid den närmast Harold Pinterska nerven i spelet mellan de tre männen, och låtit enaktarens atmosfär genomsyras av lika doser klockren komik och undertryckt hot. Inköpet av den dyra tavlan slår in en kil i deras tills nu självklara sammanhållning och tvingar dem alla att omdefiniera sin syn på allt från vänskap och kärlek till konst och livsfilosofi. Den pratiga komedins resonemang är både slagfärdiga och dråpliga, vilket här särskilt passar Håkan Paaske, vars arrogante besserwisser Marc med sina triumferande och ständigt nedlåtande kommentarer är som skriven för honom. Hans-Peter Edhs Serge och Henrik Svalanders Yvan blir däremot mer hängande i luften. Som åskådare undrar man litet väl ofta hur i hela friden de här figurerna någonsin kunnat umgås med varandra, vilket knappast väl kan vara avsikten med dramat.

Icke desto mindre präglas uppsättningen på Intiman av en elegant klarhet, där den fasta scenbildens avskalade vardagsrum i vitt och svart (Annika Carlssons scenografi) utgör en naturlig miljö för styckets omväxlande dialoger och publiktillvända monologer, som markeras med enkla skiftningar i ljussättningen. Och visst har man också kul i salongen, ty replikerna i sig är både snärtiga och i sina utdragna resonemang tillräckligt barocka för att naturligt leda till vinnande komik och kaos i det sociala rummet.

Sune Johannesson
Martin Lagerholm
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons