Annons
Kultur

Hav och förgänglighet i Falsterbo

Mer än 70 procent av jordens yta täcks av hav, och alla har vi en relation till havet, bra eller dålig.
– Vi kommer ju därifrån. Samtidigt håller vi på att förstöra det. Det är tankar vi vill väcka med den här utställningen, säger Lena Miörner, konstpedagog på Konsthallen.
Falsterbo • Publicerad 27 oktober 2017
Johan Blomdell förbereder sitt verk ”Poseidons trädgård I-IV”.
Johan Blomdell förbereder sitt verk ”Poseidons trädgård I-IV”.Foto: Tomas Nyberg

I utställningen ”Till havs” ger fem konstnärer olika bilder av havet.

Johan Blomdell medverkar med två konstverk. Det första, ”Poseidons trädgård I-IV” är ett försök att återskapa ett stycke havsbotten.

Annons

– Jag ville fånga de konstiga rummen mellan koraller som man kan se när man dyker. Samtidigt ställer det frågan; ”Vad gör vi med våra hav?” Det här är rum som är på väg att försvinna, säger han.

Hans andra verk är en video, ”Panta rei”, där han sänkt ned en obränd kruka och sedan filmat dess sönderfall.

– Det finns ett uttryck om att ingen människa kan gå ner i samma älv två gånger. Verket är en kontemplation över tiden och livets gång, det oundvikliga förfallet i all sin prakt och förtvivlan, säger han.

”Poseidons trädgård” av Johan Blomdell.
”Poseidons trädgård” av Johan Blomdell.Foto: Tomas Nyberg

I bakgrunden hörs körer som sjunger trosbekännelser inom islam, judendomen och kristendomen, samtidigt.

– Vi människor kan göra så coola grejer. Men vi kan också fullkomligt demolera med samma skicklighet. Jag vet inte om det här verket är en hyllning eller en sorgesång. Havet har vi ju runt oss hela tiden. Utan det är vi ju döda, säger Johan Blomdell.

Även Magnus Peterssons del av utställningen är tvådelad. Den ena delen handlar även den om sönderfall. Det är två sonarbilder av skeppsvrak.

– Det här är någon slags oavsiktlig land-art. Vi lämnar spår efter oss på havsbottnen som är osynliga tills vi upptäcker dem med sonarutrustning. Men det här är saker som långsamt bryts ned, och det är en process som inte går att vända eller återskapa, säger han.

Men han vill även betona den historiska aspekten av verken. För även om det estetiska är viktigt, vill han med bilderna även berätta historier. Som den om båten Bengt Sture, som sjönk på väg till Trelleborg 1942, och där besättningen försvann i Sovjetiska fångläger.

”Arkipelag” av Magnus Petersson.
”Arkipelag” av Magnus Petersson.Foto: Tomas Nyberg

Hans andra verk är mer lekfullt. Det är en del av det större verket ”Arkipelag”, där han byggt upp en fiktiv skärgårdsmiljö i modellform, och även fotat den. I Falsterbo återfinns några fotografier, samt en av öarna.

– Det som fascinerar mig med skärgårdsmiljön är den ödslighet som finns där, när allt slocknar och stängs ner i vinterdvalan, när sommargästerna åkt hem. Det är ett stort vemod, samtidigt som det finns en skönhet och en tystnad som kan vara lite kuslig, säger Magnus Petersson.

"Att bygga modeller är lite som att vara en romanförfattare, man leker gud. Jag kan styra över ett stycke mark som jag inte skulle kunna kontrollera i naturlig storlek”, säger Magnus Petersson.
"Att bygga modeller är lite som att vara en romanförfattare, man leker gud. Jag kan styra över ett stycke mark som jag inte skulle kunna kontrollera i naturlig storlek”, säger Magnus Petersson.Foto: Tomas Nyberg

Även Lennart Alves, Gunvor Nelson och Jason deCaires Taylor medverkar på utställningen. Samtidigt visas skolplanscher lånade av Malmö Museer.

Rasmus ThedinSkicka e-post
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons