Voddler: Nu funkar det
Med 40 fräscha miljoner i kassan ska den digitala filmtjänsten Voddler vinna tillbaka förtroendet.
– Alla de människor som kom med stora förväntningar förra sommaren, de blev besvikna, och med rätta. Så dem måste vi vinna tillbaka, säger Anders Sjöman, kommunikationschef på Voddler.
– Det är bara träget arbete som gäller. Vi måste bevisa att vi har mycket fler filmer än vad ryktet gör gällande, och att vi även har en teknisk lösning som fungerar.
Kritiken mot Voddler har gällt både utbud och tekniska problem – och på båda punkter är tjänsten betydligt bättre i dag, enligt Sjöman.
Lanserade ni för tidigt?
– Njae. . . Jag menar, det var en betatjänst som vi gick ut med. Det är klart att det är lätt att vara efterklok och säga att vi skulle ha väntat ett tag till, men å andra sidan så måste man testa lösningen.
Voddler har nu tillförts 40 miljoner kronor i nytt kapital genom en nyemission. Bland investerarna finns det finländska telekombolaget Elisa, som ska hjälpa Voddler med lanseringen i Finland och eventuellt Baltikum och Ryssland.
– Pengarna var inte slut, de finns kvar från tidigare investeringar. De här nya pengarna är framför allt till för att säkra upp tekniken ytterligare och för att kunna börja kika mot nya marknader, säger Anders Sjöman.