Visst ska vi klaga på maten
En sevärd repris på SVT är Fredrik Lindströms Världens bästa land. Sverige alltså. Han har en sällsynt förmåga att sätta fingret på våra vanor, och ovanor. Och han bekräftar en hel del fördomar om oss.
Som till exempel vår flathet på restauranger som han menar bottnar i att vi svenskar är konflikträdda. Tillsammans med historikern Peter Englund dryftade man detta och kom fram till att anledningen till att vi inte gärna klagar på restaurangen är omsorg om personalen och om våra bordsgrannar. Det är ju inte så kul att dela bord med en riktig gnällspik som klagar på allt. Och naturligtvis gör både kockar och serveringspersonal så gott de kan.
Det händer förstås då och då att det finns anledning att klaga, vi betalar ju trots allt mycket pengar på krogen. Och jag tycker att man ska säga ifrån om man inte är nöjd. Dock finns det undantag. En gång var jag på kära restaurang Klubben på Vesterbro i Köpenhamn. Vi beställde och fick in våra pilsner men sedan hände ingenting på väldigt länge. Men som snälla svenskar sade vi ingenting. Inte förrän de vid bordet bredvid, som kom en kvart efter oss, fick in sin mat.
Det visade sig att vår beställningsbong i köket hade ramlat ner och därför glömdes vi bort. Servitören var ledsen och bjöd på snaps och allt var frid och fröjd. Men när vi fick in maten då fick jag dansk hackebiff istället för den danska ungspannkaka som jag beställt. I det läget lät jag udda vara jämt, det är ju aldrig fel med en dansk böf.
Men en gång i Madrid satt vi ett ganska stort sällskap på ett hyfsat fint ställe och det dröjde och dröjde med maten. Jag var hungrig och till sist klagade jag hos servitrisen som svarade snorkigt och då blev jag också snorkig. Till min stora förvåning blev mitt svenska sällskap förläget och skruvade på sig. De tyckte att jag var onödigt grinig, det förstod man ju att de hade mycket att göra med tanke på hur mycket folk som var på restaurangen.
Trots att vi betalade uppåt femhundra kronor per kuvert så fanns det alltså ingen anledning att klaga. Jag skulle inte stressa den stackars personalen. Dock menar jag bestämt att ett restaurangbesök är som vilken affärstransaktion som helst. De erbjuder något som vi köper och i det ingår service. Fungerar det inte så ska vi säga ifrån. Precis som när vi köper en bil eller ett kylskåp. För då lägger vi inte fingrarna emellan, trots att vi är svenskar.
Som vanligt!
Robert Dahlström, 0411-557853
robert.dahlstrom allehandasyd.se