Annons
Nyheter

Variationsrikt och tajt

Black Rebel Motorcycle Club på KB, Malmö 25 juli
Nyheter • Publicerad 27 juli 2007
Sångaren och gitarristen Peter Hayes i Black Rebel motorcykel Club på KB i Malmö i onsdags kväll. Bild: Alex Regnér
Sångaren och gitarristen Peter Hayes i Black Rebel motorcykel Club på KB i Malmö i onsdags kväll. Bild: Alex RegnérFoto: 

San Fransisco-bandet Black Rebel Motorcycle Club (hädanefter bekvämt förkortat till BRMC) har valt att bara göra en enda klubbspelning under året och av alla städer de kunnat välja att spela i valde de Malmö.

En väldigt fin present till staden med tanke på att BRMC är ett av världens bästa rockband just nu.

Annons

Bandet slog igenom stort 2001 med den rökiga punkrocksingeln Whatever happened (to my rock & roll) och ett album fyllt med bluesig distortionsrock och Jesus & Mary Chain-svulstiga poplåtar i taggig skrud. Sedan dess har bandet släppt ytterliggare tre album varav Baby 81 är det senaste och också en återgång till bandets ursprungliga sound efter de akustiska blues- och gospel-utflykterna på 2005-års album Howl.

BRMC öppnade hårt och körde sedan på med gasen i botten ett bra tag och hämtade främst låtar från bandets rockigare album och självklart drog Whatever happened stora applåder när den avfyrades med frenesi och närvaro. BRMC visade under kvällen prov på sin förmåga att trollbinda publiken med rytmiska basgångar, attackerande elgitarrer och allehanda rockposer utan att för den sakens skull framstå som arroganta. Några få gånger under konsertens första timme saktade man ned tempot och piano och akustisk gitarr tilläts bryta genom det massiva elektriska mörkret. Bandet var för turnén utökat från trio till kvartett.

Vad BRMC klarar av betydligt bättre än många andra är rockband är variation. Efter drygt en energisk timme i punkrockens och det trivsamma oljudets tecken klev bandet av scen för att strax därpå kallas tillbaka (förstås). Sångaren och gitarristen Peter Hayes står sekunderna senare ensam på scen med en akustisk gitarr och ett munspel och framför stämningsfulla bluesgospeln The fault line.

Efter ytterligare ett akustiskt nummer tar Robert Levon Been över scenen som ensam trubadur innan resten av bandet kommer tillbaka och avfyrar ytterligare två, rockigare, låtar i vilka vi får se bandmedlemmar traktera båda orgel och trumpet. Låtvalet kunde ha varit roligare (läs: Red eyes and tears eller Rifles) men det märktes att BRMC trivdes på scen och hade svårt för att avsluta den sista spelningen på turnén. Att de skulle spela i knappt två timmar och ständigt med känslan och intresset intakt hade nog inte många räknat med. Mycket bättre rockkonsert än den som BRMC gav kan man knappast tänka sig. Innan han gick av scen tog Levon Been tag i mikrofonen och sa bland annat "Hope to see you again soon" och möttes av ett unisont men tyst "Det samma".

Alex Regnér

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons