Annons
Nyheter

Uppdatera dina fördomar

Fördomar grundar sig på stereotyper", enligt Wikipedia, "som indelar företeelser och personer i grupper baserat på kriterier som kön, ålder, nationalitet och etnisk tillhörighet, yrke och utbildning, social bakgrund, utseende och musiksmak.
Nyheter • Publicerad 13 januari 2009
Foto: 

Fördomarna och stereotyperna har sin grund i den fördomsfulles anlag, uppfostran, livserfarenhet och vanor. De sammanhänger med en allmän världsåskådning. Påverkas av tidsandan och den allmänna opinionen."

En fördom har således många variablar för att ekvationen ska gå ihop. Då flera av oss är lata (en grundmurad fördom om mänskligheten, som också är ett vedertaget begrepp) orkar vi inte skaffa oss egna fördomar, utan vi snor helt enkelt från omgivningen. Slutligen har vi en garderob full med tjuvgods, dammiga fördomar som vi inte förmår sortera i. Lättast är att stänga dörren med vetskapen om att vi bunkrat upp för överskådlig framtid. En människas liv är för kort för att ägna åt fördomsstädning.

Annons

Ibland kan en fördom blandas ihop med ett löst rykte eller total okunskap. Ibland rent av en lögn! Några fördomar är motsägelsefulla, andra endast en suddig kontur av en gammelfarbrors avdankade fördom, men det gör ingenting. En fördom är en fördom, och bra att ventilera på fikarasten. Men det kan anses slarvigt då fördomar bör skötas noga - uppdateras, etiketteras och helst ligga i tiden.

Ex 1:Jag var på fest och fick en verkställande direktör på ett börsnoterat företag till bordet. Han berättade att han inte skulle få någon löneökning i år eftersom han och de andra cheferna tyckte att det såg illa ut när så många i företaget varslades.

- Ska ni dela ut bonusar då? undrade jag.

Min bordskavaljer log och svarade:

- Ja, bonusarna vill vi ha! Då kapar vi hellre ett antal huvuden.

Han trodde att vi hade samma humor, men tog fel. Vi sa inte ett ord till varandra under resten av middagen. Min fördom uppgraderades till fakta. Ingenting har hänt, tänkte jag.

Ex 2:Studenterna skickades ut för att verkställa Alumas uppmaning. Aluma är en tidning som säljs av hemlösa. Uppmaningen var "våga se en hemlös i ögonen". Studenterna skulle genom en praktisk övning ompröva sina fördomar. De hemlösa var inte bara tandlösa heroinister som sov på tidningspapper i stadsparken. De var också vanliga medborgare utan något missbruk bakom sig. Utförsäkrade från arbetslöshets- och försäkringskassan, deprimerade mammor eller pappor som inte kunnat betala sina räkningar.

En mycket bra övning i fördomsteknik!

Ann Hingström
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons