Ung ensemble gör "Carmen"
Georges Bizet fick uppleva premiären av sin opera "Carmen" i Paris 1875, men inte dess succé. Den sågades av de flesta kritiker, ovana som de var vid ett verk som utspelades inte i högreståndsmiljö utan bland simpla fabriksarbetare, soldater och smugglare. Redan samma höst fick "Carmen" sin revansch i Wien - men då var kompositören snöpligen avliden.
En rad versioner har gjorts, men när Malmö opera nästa lördag åter ger plats för klassikern på sin scen innebär det en återgång till Bizets "opera comique", med mycket talad dialog mellan kända sånger som "Habaneran" och "Toreadorens sång." Om än förflyttat till en diffus nutid.
Temat är frihet kontra konformism. Den frihetstörstande Carmen är dömd att gå under, i ett samhälle som inte tolererar fria och starka kvinnor.
Till titelrollen valdes norrländskan Astrid Robillard, tämligen färsk från Operahögskolan. Enligt regissören Hilda Helwig, känd för sina djärva klassikertolkningar, för att hon gjorde en så klichéfri provsjungning och "varken vickade på höfter eller tuttar."
Astrid viftar lugnt bort frågan om huruvida hon kanske är för ung:
– Det får vi väl se, ler hon. Men blir man erbjuden en uppgift får man ju anta att de tror på att man blir bra i det koncept de har tänkt sig. Jag litar på deras kompetens!
Så ung är hon inte heller; Astrid Robillard är 29. Carmen är inte hennes drömroll, medger hon.
– Men allting som man jobbar med blir på något sätt ens drömroll, säger Astrid.
I rollen som älskaren Don José - en borgerligt uppfostrad soldat, som representerar en konformistisk livsstil, viljan att passa in – hittas Joachim Bäckström, Trelleborgstenoren som hoppade av sin ingenjörskarriär för att sjunga.
– Joachim sjunger helt fantastiskt, berömmer Astrid Robillard. Det är trevligt och bra både på scen och bakom, och jag känner mig jättebekväm med honom.
Joachim, som alternerar i rollen med Mathias Zachariassen, har nästan byggt sin karriär på Don José. Det var i den rollen han gjorde huvudrollsdebut på Det Kongelige i Köpenhamn 2010, och han har även gjort den i Norge.
– Don José var startskottet, beskriver Joachim. Ibland undrar jag om de inte tror att jag kan något annat!
Han trivs dock med rollen, en av de lättare, dramatiskt sett. Platsen mitt emellan det lyriska och det dramatiska passar Joachim Bäckström bra. Men sitt mörka sinnelag till trots inte Don José en skitstövel, på det sätt som Joachims senaste roller varit i "Jenufa" och "Madama Butterfly."
– Don José är mer desperat, beskriver Joachim. Han har hittat sin plats i det militära, där det är ordning och reda. Egentligen vill han vara skötsam och snäll, men han har ett temperament som han inte riktigt kan kontrollera.
Don Josés livsmål kan sägas vara det klassiska "villa, vovve och Volvo." Men det lär han inte få med Carmen.
– Hon vill absolut inte ha fasta ramar att rätta sig efter, och det är det som leder till konflikter. Hon skruvar till hela hans tillvaro, beskriver Joachim Bäckström.
– Man kan förstå Don José, men om det han gör är rätt eller fel är en annan femma. Det finns absolut folk som inte kan hantera sin svartsjuka, det ser man än i dag.