Annons
Nyheter

Tobaksindustrin samarbetar med Hollywood

Den amerikanska tobaksindustrin utnyttjar Hollywood för att sprida positiva bilder av rökning, hävdar forskaren Stanley Glantz.
Nyheter • Publicerad 13 mars 2002

När rollfigurer som John McClane i "Die Hard"-filmerna röker är det resultatet av samarbetet mellan Hollywood och tobaksindustrin. I en rapport citerad av Reuters hävdar Glantz att tobaksbolaget Philip Morris placerade sina produkter i 191 filmer mellan 1978 och 1988. Metoderna tobaksindustrin använde var bland annat pengar till Hollywoodstjärnor och hot om uteblivna ekonomiska bidrag till filmerna. Tobaksindustrin hävdar att den numera avstår från produktplacering, men Stanley Glantz menar att rökningen i Hollywoodfilmer ökat under 90-talet.

Lars Thulin lars.thulin@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons