Annons
Nyheter

Stygn av smärta och lust

Kaxigt, samhällsmedvetet och lustfullt. Gamla tiders brodöser skulle inte ha känt igen sig i det moderna broderi som visas på utställningen ”Stygn” på Ebbehallen.
Nyheter • Publicerad 15 september 2013
En av Stine van Wynsberghs yttrandeluvor, inspirerade av ryska feministrörelsen Pussy Riot, pryder numera ett FN-kontor.
En av Stine van Wynsberghs yttrandeluvor, inspirerade av ryska feministrörelsen Pussy Riot, pryder numera ett FN-kontor.Foto: Foto: Tomas Nyberg
Exempel på hur gamla traditioner återbrukas i nya skepnader: Britt Liljas broderade stol och Marie-Louise Lillås-Hanssons hästmönstrade pallar.
Exempel på hur gamla traditioner återbrukas i nya skepnader: Britt Liljas broderade stol och Marie-Louise Lillås-Hanssons hästmönstrade pallar.Foto: Foto: Tomas Nyberg
Bettina Anderssens pelare ”Milepælen”, smälter in på Ebbehallen, ett exempel på hur broderikonsten kan bli tredimensionell.
Bettina Anderssens pelare ”Milepælen”, smälter in på Ebbehallen, ett exempel på hur broderikonsten kan bli tredimensionell.Foto: Foto: Tomas Nyberg
Med sina applikationer, prydda med broderade budskap, gör Stine van Wynsbergh bildkonst som på avstånd ser ut att vara målad.
Med sina applikationer, prydda med broderade budskap, gör Stine van Wynsbergh bildkonst som på avstånd ser ut att vara målad.Foto: Foto: Tomas Nyberg

Borta är de dagar då textilkonsten i allmänhet och broderiet i synnerhet var något för kyrkliga syföreningar, eller hämmade husfruar. Broderiet har blivit hippt och kallas för ”slow art”, en uttrycksform där det funkar lika bra att leka med gamla traditioner och mönster som att bryta dem och skapa arga, syrliga samtidskommentarer.

Exempel på båda ryms inom ”Stygn”, den samlingsutställning där broderiföreningen Skåne Sy-d i samarbete med Söderslätts konstförening visar verk av 23 svenska och danska professionella konstnärer och ”lustbrodöser”. Det faktum att utställningen ”Tantastygn” drog 14 000 besökare till Köpmansmagasinet i Smyge i fjor skvallrar om att de är en växande skara som väcker ett allt större intresse.

Annons

– Med fria stygn skapar man själv vad som helst. Det är då man verkligen kommer loss, säger Kerstin Nettelblad, en av utställningens samordnare.

Lusten är det drivande:

– Det gamla tvånget från skolans syslöjd är ett trappsteg man måste komma över. Det fick ju många att tappa lusten, inflikar Ulla Ahnfelt.

Redan i entrén till Ebbehallen möts man av Axel Ebbes byst ”Lillemor”. Som Kerstin Nettelblad försett med en ögonmask, broderad med Region Skånes emblem. En tydlig kommentar till sjukvården.

– De sover med en mask om natten, men de tar inte av den på morgonen. De vill inte se vad som pågår, förklarar Kerstin.

Med på utställningen, som hålls med anledning av att Täcklebo Broderiakademi fyller 20 år, finns inte bara etablerade namn som Ulva Ugerup, Eva Torudd och den abstrakta Elisabeth Kalvenes. Även ett par danskor, Bettina Andersen och Tine Wessel ställer upp, och Hovdalagruppen från Norra Skåne har fått ett eget rum.

– Skillnaden mellan de professionella och oss lustbrodöser är att proffsen funnit sin linje. Vi andra trevar oss fram, beskriver Kerstin Nettelblad.

Somligt griper en i magtrakten direkt. Ulva Ugerups väggbonad ”Varje dag dör en tiger” är en riktig kalender med flyttbara textilbilder, som kommer att uppdateras under utställningen för att tydliggöra en mer eller mindre medveten utrotningspolitik.

Allt är inte uppror och politik. Här finns också nygjorda kuddar inspirerade av mönster från 200 år gamla skånska ”agedynor”.

– Man vill ju inte bara ta till vara på gamla traditioner, utan också bygga vidare på dem, säger Kerstin Nettelblad som lyft ut en ängel ur ett gammalt motiv och placerat den på en ny kudde.

Annons

Några män deltar inte i utställningen, och över huvud taget är de sällsynta på broderiets område.

– Det är ju synd om dem, säger Kerstin Nettelblad, att de inte upptäckt hur trevligt det är att brodera!

– Men jag tycker nog att även den gamle gubben Ebbe får en kick av det här, säger Ulla Ahnfelt nöjt.

Louise Löfgren
Lars Thulin
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons