Annons
Nyheter

Spelglädje och röj på folkfest

Nyheter • Publicerad 24 juli 2007
Klezmofobia. Bild: Bengt Eriksson
Klezmofobia. Bild: Bengt ErikssonFoto: 

Att besöka Backafestivalen är som att resa bakåt till sitt – eller åtminstone mitt – förflutna.

Backafestivalen, som tredje festivalsommaren har flyttat till en annan backe, bakom Tjörnedalagården med utsikt över havet, härstammar i rakt nedstigande led från 70-talets folkfester och spelmansstämmor. I publiken finns både övervintrade och nytillkomna gröna vågare och proggare samt fritidsklädda semesterfirare. Enda skillnaderna mot tiden som gått är väl att arrangörerna förstått att det är lättare få ekonomi om man tar inträde och att jordbrukskollektivet Moder Jord inte serverar linssoppa (jag äter istället något vegetariskt från en vietnamesisk matvagn).

Annons

På fredagseftermiddagen börjar besökarna att komma, slår upp tält och/eller sätter sig i solgasset framför stora scenen.

Gruppen Awaa Adoo med musiker från Senegal, Guinea Conakry och Sverige spelar manding-musik på stränginstrumenten kora och ngoni, trummor och dragspel.

Den västafrikanska musiken svänger lätt och klirrar sprött – ett fint soundtrack till den sydöstskånska naturen.

I cafétältet sitter åhörarna bekvämt i soffor. Här spelas mer ospecificerad folkmusik av den unga skånska gruppen Chokladfabriken och västgötska polskor och dito valser av något äldre trion Grannar. Åtminstone ett och ett halvt par lockas upp till dans.

Mycket mer dans blir det när danska Klezmerfobia bjuder på judisk heavy metal-klezmer – vilket otroligt sväng och röj! – med bland annat elgitarr, blås och basbalalajka. Publiken både fridansar och bildar ett, två, tre långdansled. Channa Nussbaum är en intensiv och medryckande sångerska.

Allt medan mörkret faller över Tjörnedala. Hur ska jag förmedla detta? Upp med kameran i luften så gör jag ett försök i alla fall…?|

Också på lördagen har Backafestivalen (nästan) samma tur med vädret. I dag kan besökarna anmäla sig till olika musikkurser, till exempel lära sig trumma afrikanskt och blåsa ur-australiensisk didjeridu. Samtliga trum- och blåsinstrument var upptagna så kurserna får anses ha blivit fulltecknade. I gräset framförs en cirkusföreställning för barn (och familj).

Stora scenen fortsätter att presentera diverse former av lokal, global och glokal musik (alltså musik som är lokal på hemorten och blir global för folk i andra världsdelar). Skånefolk.se (unga representanter för det skånska folkmusikåret 2007) avslutar precis när jag anländer den andra festivaldagen, gruppen Khala Uma fortsätter med sång och musik från sydamerikanska Anderna, sen folkmusik från Bornholm med Habbadám och grekiskt med sångerskan Maria Stellas grupp. Senare på kvällen, när Allehandas utsände fått öronen fulla av musik och gett sig av hemåt, skulle också gruppen Kulturation blanda svenska folkmusiktoner med reggaebaktakter.

Fast innan dess hann jag få en ny favoritgrupp. Det var i cafétältet, när trion Molly på rymmen sjöng och spelade låtar från Skåne, Irland och USA och även en medeltida visa på gitarr, fiol och banjo (de sistnämnda kunde bytas mot mandolin). Musikformer och traditioner tog tag i varann, lekte och kelade, så att det ibland var omöjligt att veta var något slutade och något annat började. Det spelades snabbt-snabbt med nästan överförtjust spelglädje. Ja, det var kul.

När det gällde festivalens svenska folkmusikgrupper så kunde man göra iakttagelsen att vid sidan om fiolen börjar allt fler använda otraditionella folkinstrument – som akustisk gitarr, klarinett (inte minst basklarinett – häftigt instrument!) och saxofon – för att spela traditionell folkmusik. Det är spännande, för det innebär att traditionen tar ännu fler vägar in i framtiden. Hur många besökare hade årets festival? Lisa Kjellsson, en av de pådrivande i arrangörsgruppen, räknar i huvet och säger att hon inte riktigt vet ännu, barn går ju in gratis och…? Men kanske som i fjol cirka 1300. Det är ungefär så många som festivalen är dimensionerad för.

Bengt Eriksson

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons