Sökes: Star Quality
Nåväl. Eric Saade i all ära. Playtones likaså. Kungen, måhända han som dansbandsgänget från Kallinge sjöng om, av Linköping heter Fredrik Kempe.
Låt gå att han parkerade på jumboplatsen i lördags också. Jag tror att Fredrik Kempe kan leva med det. För utan att ens ha hört introt till något av nästa veckas bidrag, vågar jag påstå att Team Saade/Kempe om tre veckor äntrar Globen som den största favoriten sedan Carolas förkylda stämband gjorde detsamma för fem år sedan.
Därmed inte sagt att "Popular" är årets bästa akt. Faktum är att det inte ens är Eric Saades bästa schlagerakt. Fjolårets "Manboy" hade en klistrigare refräng, och den omsusade glasburen som ramar in tonartshöjningen i "Popular" måste i ärlighetens namn ha varit snyggare på skisspappret.
Annars var den helgen deltävling ganska så signifikativ för 2011 års festival: Hög lägstanivå, men låg höstanivå. Samtliga bidrag platsar för all del i en delfinal, men inte så värst mycket mer. En vanlig festivallördag hade varken Shirley's Angels (vilket lökigt artistnamn, förresten) halvfartsschlager eller Sara Vargas småputtriga Lisa Ekdahl-flirt fått någon biljett till Andra Chansen.
Men i Linköping var konkurrensen blek. En sömnig Disney-ballad utan själ, och två gånger FM-pop utan hook. (Sara Lumholdts falsksång pratar vi inte ens om. Snälla.) Sådana halvfabrikat vänder knappast uppochned på den alarmerande vikande röstningsgrafen.
Det säger liksom en hel del när speaker presenterar pausfågeln Lena Philipsson som "kvällens huvudattraktion". Melodifestivalen 2011 lider akut brist på star quality.
På lördag avgörs den fjärde och sista deltävlingen, traditionsenligt i Malmö. Statistiken stipulerar att vinnaren bör finnas där.
Ett av bidragen är komponerat av Fredrik Kempe.