Annons
Nyheter

Sissel sugen på svensk slottsturné

Hon kallas ofta "new age", men föredrar termen cross-over.I sommar gör Sissel Kyrkjebø fyra slottskonserter, bland annat på Christinehof den 13 juli.
Nyheter • Publicerad 9 juni 2006
BILD: LARS THULIN
BILD: LARS THULINFoto: 

"Kæmpespännande" tycker den norska (men i Köpenhamn bosatta) sångerskan om att ge konserteri slottsinramning. Hon kommer med en somrigare variant av sin succéshow Nordisk midvinternatt, för enkelhetens skull kallad Nordisk sommarnatt. Backad av en stråkkvartett, klaviaturer, harpa, slagverk och Orsa ungdomskör.

– Vackra omgivningar till vacker musik, det är passande, tycker Sissel.

Annons

Skönhet och lugn är de stämningar som dominerar hennes musik, och det är så hon vill ha det.

– Men jag försöker att variera musiken lite, så det inte blir "vaggvisa" hela vägen. Med de instrument vi har på scenen kan man få väldig variation i arrangemangen.

Man tar gärna in Sissel Kyrkjebø i pampiga sammanhang. Hon har sjungit på OS-invigningen i Lillehammer, på Nobelmiddag och soundtracket till filmen Titanic – även om det är den där låten med Celine Dion alla minns.

– Vilket som var störst? Oh, det är så skilda saker, säger hon.

– Men att sjunga på OS var kæmpestort. Det var ju i mitt hemland, och så mycket folk. Stämningen var helt magisk. Det var iskallt också, men det glömde man bort. Nordisk och keltisk folkton finns det rikligt av i Sissels musik. Och hon är glad för att den nordiska folkmusiktradition hon fick med modersmjölken tagits till vara i både Norge och Sverige.

– Björns och Bennys låtar är sprungna ur folkmusiken, liksom många av de svenska hitsen med Ace Of Base och Max Martin, säger hon. Plockar man de sångerna ut ur sitt popsammanhang och spelar dem till folkmusik, så kan man känna en folkton. Det ligger så basalt i oss. Och det tycker jag är flott.

Utanför Norden blir samma folkton exotisk. Sissel Kyrkjebø uppskattas i länder som USA, Storbritannien och Japan – ständigt detta Japan.

– Ja, japanerna är ett underligt folk. De tycker om saker som är lite annorlunda, funderar Sissel.

– Går man tillbaka till deras egen folkmusik så har den, även om den har en annan tonskala, samma sorts melankoli som vi har mycket av. Och japanerna är starkt knutna till traditioner och sitt eget kulturarv. Då är man inte rädd för att ta emot andras.

Med sin eteriska, atmos-färrika musik beskrivs Sissel Kyrkjebø ofta som "new age". Och det är inte så att hon har något emot det. Hon bara identifierar sig inte med det.

Annons

– Det är väl för att new age är en beteckning på något som är vackert och ska ge en ro i sinnet. På det sättet kan jag förstå det. Men jag kan inte säga att jag har mycket med new age att göra! säger hon med ett skratt.

Sissel föredrar termen cross-over, som beskrivning på hennes rörelse mellan folkmusik, klassiskt och pop.

– Men det spelar ingen roll för mig vilken etikett folk vill sätta på mig. Ingen alls!

Hon har sjungit duett med så vitt skilda artister som Plácido Domingo, rapparen Warren G, PeterJöback, Neil Sedaka och Bryn Terfel. Har honnågon drömduett kvar?

– Oj, det vet jag inte. Jag har säkert många drömmar. Men man ska vara försiktig med att berätta vad man drömmer om, för då händer det ju inte!

Lars Thulin

0410-545 20

lars.thulin@allehandasyd.se

Fotnot. I kväll klockan 20 visar SVT en konsert med Sissel Kyrkjebø från Dalhalla.

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons