Annons
Nyheter

Sammy återvänder till Smyge

Man skulle kunna tro att en musiker tröttnar efter att ha spelat 18 år i sträck på samma plats. Men inte Sammy Rimington. Han ser helt oförstående ut när han får frågan. Dels har han olika musiker med sig varje år, dels har han ett oslagbart argument att återvända till Jazzfestivalen i Smyge. - Jag bor ju bara fem minuter härifrån!
Nyheter • Publicerad 25 juli 2003
BILD: LOUISE VOLL ERCOLINO
BILD: LOUISE VOLL ERCOLINOFoto: 
BILD: LOUISE VOLL ERCOLINO
BILD: LOUISE VOLL ERCOLINOFoto: 

Liksom 60-åriga grabbarna i Rolling Stones som inte verkar ha planer på att trappa ner, fortsätter den 61-årige Beddingebon oförtrutet att turnera världen över. Halva året bor han i Beddinge, andra halvan i huset i England. Att det har gått några år sedan han gjorde sin första turné i Schweiz med den legendariske klarinettisten George Lewis märks först när han får se omslaget på ett fanzine om New Orleans-jazz från början av 1970-talet, som en jazzentusiast tagit med sig ner till Smyge. På omslaget syns en ung Sammy Rimington med sin klarinett. När han bläddrar i fanzinet och får syn på namnen han spelade med då blir han lite fundersam. - Oj, de är faktiskt döda allihop. Trots att han sedermera har hållits sig till jazzen var det inom rockvärlden han startade sin musikaliska karriär. - Allt handlade ju om rock'n'roll då i början av 1960-talet. Det gick inte att undgå den. Jag lirade i ett rockband när jag var i 15-årsåldern. Det var först när jag träffade två bröder som var intresserade av New Orleans-jazz som jag fastnade för det. Jazzen blev hans liv, men han rörde sig i många olika musikmiljöer på 1960-talet. 1966 bodde han i Greenwich Village i New York, där han bland annat träffade blueslegenden Muddy Waters. - Han var skitsur för att killarna på andra sidan Atlanten, Stones alltså, snodde så mycket av hans ideer. Hans egen genre, New Orleansjazz, ser han som en undergroundrörelse. - Det har alltid varit så, den har aldrig haft en jättepublik även om det gått i vågor. Och i dag kan folk knappt skilja mellan New Orleans och dixieland. Men bara de får en bra musikupplevelse, så... Han tycker det finns flera klara skillnader mellan dagens musikfestivaler och de som arrangerades på 60-talet. - För det första är musikfestivalerna många fler i dag. De är mycket större också, med fler artister. Jag gillar de mindre bättre, det är en annan känsla. Han konstaterar att det i dag är praktiskt taget omöjligt att ordna en festival utan ett antal affischnamn som drar folk. - Det är mer kommersiellt kring festivalerna i dag. De som blir lidande är de nya, okända banden, som har svårare att få spelningar. På lördag kväll spelar Sammy Rimington med musiker från både Sverige och England. Specialinbjuden gäst är dessutom trumpetisten Joris de Cock från Belgien.

Mattias Pehrsson mattias.pehrsson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons