Rosor i fokus
Pjäsen är skriven 1936 och manuset har bearbetats två gånger sedan dess. Den senaste omdaningen står Piggsvinsteatern för.
- Vårt manus bygger på en radioteater i Sveriges radio 1956, och då hade originalmanuset redan gjorts om en gång. Men språket var så ålderdomligt så vi var tvugna att modernisera det, säger Michael Petersson, skådespelare i ensemblen.
Trots det består manuset från 1936 i själva handlingen.
Petersson berättar att den röda tråden i pjäsen är kommunikation, och då traditionell sådan.
- Figurerna skriver brev och talar i telefon, det var därför vi inte kunde spegla modern tid med sms och internet, säger Petersson.
Att det blev just 1980-talet beror på att ensemblen tyckte att det var ett roligt årtionde.
- Det var mycket pastellfärger och pudelfrisyrer, och så alla schlagerlåtar och sådant. Det kändes kul, säger Petersson.
''24 röda rosor" är enligt Petersson inte en av de mest uppsatta pjäserna i Sverige. Det är en av anledningarna till att man valde just den.
- Håkan Carlsson, vår regissör, valde ut manuset. Sedan möttes vi i december och läste igenom det, och då föll alla för ''24 röda rosor", säger Petersson.
Han berättar också att valet av manus beror på hur många som kan ställa upp. I år fanns det fyra personer tillgängliga, och då passade Rosorna bra. Enligt Petersson passar pjäsen alla, från tonåren upp till 80-årsåldern.
- Alla kan få ut något av den. Man kanske inte sitter dubbelvikt, men ett och annat skratt får man i alla fall, säger Petersson.
Nytt för i år är också att man kommer närmare publiken.
- Vi ska ta med publiken, dels genom att spela både på scenen och på golvet, dels genom att ge publiken kommentarer och prata med dem, berättar Petersson.
- Det kommer att bli väldigt intimt och jag tror att folk gillar det.
Ensemblen består förutom Petersson och Carlsson av Magdalena Mononen och Viola Nilsson.
Sofie Hjelm