Annons
Nyheter

Precision, balans och omsorg om detaljer

Just nu visar de svällande formernas mästare, Fernando Botero sina verk på danska Arken, strax utanför Köpenhamn.
Nyheter • Publicerad 15 februari 2002

Det är svårt att ta Fernando Botero på allvar, eller rättare sagt hans målningar. Som Kristus exempelvis. Där hänger han uppspikad som vanligt på korset, iklädd endast ett höftskynke och törnekronan, med blodet sipprande lite överallt ifrån. Men den här gången är han stor, trind och ser snarare gullig än gudomlig ut. Lidande, sorg eller smärta berättar den här bilden definitivt inte om. Den vittnar faktiskt inte om någonting. Det är inte alls en dramatisk eller ens religiös bild, men den tillhör konsthistoriens motivkrets och som sådan har den intresserat Botero. Sedan har han gjort den efter samma formel som han skapat alla sina andra verk. Picknick. Målning av Botero."Picknick. Målning av Botero. I sagans värld är allt möjligt. Där upphör vanliga lagar att gälla. Där är jätten och pysslingen, prinsessor, änglar och alldeles vanliga människor förenade i självklarhet. Och samma sak är det i Boteros målningar. Han har skapat sig en egen värld där han är kung över form och färg, dimensioner och proportioner. Det är en värld som vi känner igen, men ändå är overklig för oss. Massakern. Målning av Botero."Massakern. Målning av Botero. Nu presenteras Boteros måleri för första gången i Danmark på Arken i en utställning som just kommit från Moderna Museet i Stockholm där den dragit rekordpublik. Verken sträcker sig tidsmässigt över ett halvt sekel från 1949 fram till förra året och omfattar närmare 70 målningar varav de allra flesta är i stort format. Stor är Boteros signum. Han har satt volymen i system. Det innebär att människor, djur och frukter alla är lika överdimensionerade, till den gräns att man tror de ska spricka. Han hämtar sina motiv ifrån hemlandet Colombia som, bortsett från honom själv och Gabriel García Márquez, hos oss mest förknippas med knarkkarteller och politiska mord. En våldsam sida av landet som vi också möter i Boteros måleri, men där han förvandlat brutaliteten liksom allt annat till en harmonisk färg- och formsymfoni. Det är budskapet med hans konst. Den ska vara njutbar - allt annat är av sekundär betydelse. Hans ärende är estetens. Picador. Målning av Botero."Picador. Målning av Botero. Han reste till Europa och gick på konstakademier här på 50-talet. Då var det den abstrakta konsten som gällde, men Botero gick på tvären mot de rådande trenderna. Renässansmålarna fascinerade honom och han ägnade sin tid åt att besöka kyrkor och museer där han satt och målade av de stora mästarnas verk. Han fulländade sin teknik och tillbaka i Latinamerika fann han snart sitt uttryckssätt och sina motiv, vilka han hållit fast vid sedan dess. Det är minnen av livet i byarna, i hemmen och på bordellen, tjurfäktningar, stilleben och porträtt. Botero smälter i sitt måleri samman teknik och synsätt från den västeuropeiska traditionen med sitt hemlands färgstarka folkkonst, men förhåller sig lika fritt till motivet som en konstnär som målar abstrakt. En syntes som karakteriserar hans konst och ger den sin särprägel. Kristus. Målning av Botero."Kristus. Målning av Botero. Under olika rubriker avdelas utställningen på Arken. Jag finner några av hans parafraser gjorda på europeiska mästare under Samtal med Europa. De väldiga porträtten efter Albrecht Dürers målning av Adam och Eva genljuder av all den precision, balans och omsorg om detaljer som är utmärkande för Boteros måleri. Figurerna har stelnat i sina rörelser och är helt i avsaknad av individualitet. De ser ut som alla personer hos Botero. Psykologiska eller känslomässiga aspekter intresserar honom inte. Konstfärdigheten, färgerna och den välbalanserade bilden betyder allt. Här finns en berättarglädje och ett överdåd av svällande former, men som jag först nämnde så är det också svårt att ta hans målningar på fullt allvar. Parodin och humorn lurar där i hans verk, även i de mest allvarliga motiven. Men storslaget är det. I samband med utställningen visas fr o m den 8 februari åtta skulpturer av Botero på Strøget i Köpenhamn. Eva Dandanelle

Robert Dahlström robert.dahlstrom@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons