Annons
Nyheter

Musikens missionärer fyller tio

Musikbyrån fyller tio år i kväll och programledaren Magnus Broni är så stolt att han nästan spricker. Han älskar att göra ett program som aldrig hade fått leva tio år i en kommersiell kanal.
Nyheter • Publicerad 19 oktober 2006
Sedan 2003 görs Musikbyrån i Malmö, med Magnus Broni som reporter och programledare. BILD: LARS THULIN
Sedan 2003 görs Musikbyrån i Malmö, med Magnus Broni som reporter och programledare. BILD: LARS THULINFoto: 
I kväll blir det tårtkalas för Musikbyråns Magnus Broni, som här firar tio år av rock och populärmusik med The Hives.BILD: SVT
I kväll blir det tårtkalas för Musikbyråns Magnus Broni, som här firar tio år av rock och populärmusik med The Hives.BILD: SVTFoto: 

Bland de många satsningar på rock och populärkultur som kommit och gått i Sveriges Television har Musikbyrån blivit sällsynt långlivat. I kväll ska det firas. Med en femtimmars maratonsändning som visar det mesta av det bästa.

– Har man varit det minsta intresserad av musik de senaste tio åren så får man sig en riktig nostalgifest, säger Magnus Broni, programledare sedan 2000.

Annons

– Då tycker jag man är lite dum om man inte tittar, faktiskt!

– Jag kan ibland bli rätt förbannad på all nostalgi, men när man fyller tio år tycker jag man får lov. Före detta Skövdebon Magnus Broni veckopendlar mellan Stockholm och Malmö, dit Musikbyrån flyttades från Växjö 2003. Att programmet funnit sina former utanför Stockholm, och hamnat i en livfull skånsk livescen, nära Köpenhamn, kan vara en orsak till att det överlevt.

– KB, Mejeriet och Vega i Köpenhamn är perfekta lokaler att filma konserter i med vår "lilla" teknik, säger Magnus.

– Musikscenen i Skåne är riktigt bra. Däremot tror jag inte vi tagit upp mycket skånska band. Nästan tvärtom. Jag vet inte varför. När vi jobbade i Växjö gjorde vi inget på The Ark heller!

Att leda nyfikna musikfans till nya upplevelser är en del av kicken för Magnus Broni. Han liknar programmakandet vid att spela in blandband åt folk.

Balansen mellan " bredd och cred" är tuff. Till varje av de 25– 30 program Musikbyrån producerar varje år får den tio man starka redaktionen i Malmö tänka på att blanda stora artister för en stor publik med de nya, spännande upptäckterna.

– Ibland har man känt att vi ska särskilja oss från en reklamradiotimma, säger Magnus. Vi vill ju entusiasmera och visa på alternativ. Samtidigt gör man programmet för att så många som möjligt ska bry sig.

Musikbyrån ska inte bara tillfredsställa smaken hos andra musikjournalister.

– Men har vi nya, väldigt smala grejor som är okända för den stora massan, så gäller det att göra det intressant. Där ligger utmaningen, tycker Magnus. Det är inte en utmaning som en kommersiell kanal hade uppskattat, misstänker han:

– De hade satsat mycket mer på säkra kort. De har otroliga krav på tittarsiffror.

Annons

– Det är så skönt att jobba inom public service på det viset att vi inte måste stirra oss blinda på att det ska vara en miljon tittare.

Därmed inte sagt att publiksiffrorna är oviktiga. Omkring 300 000 personer tittar på Musikbyrån, medräknat repriserna.

– Här är det vår kärlek till musiken som är det tydligaste, säger Magnus Broni.

– Jag blir rätt stolt när jag ser tillbaka och konstaterar att vi aldrig blivit ett jippo-program. Vi har alltid tagit artisterna på största allvar, med kärlek och respekt. Vi är sådana där idioter som bara vill sprida musiken till alla, som missionärer!

Lars Thulin

0410-545 20

lars.thulin@allehandasyd.se

Magnus Broni om ...

n Det största scoopet:

– Att Petra Wangler fick en intervju med Aretha Franklin. Och jag gjorde den första tv-intervjun med Håkan Hellström.

Annons

n Den största missen:

– Jag tenderar att glömma bort det. Kanske att jag hade en intervju på gång med Robbie Williams innan han blev överstor, men det sprack.

n Drömintervjun:

– Det vore coolt att göra den ultimata intervjun med Axl Rose.

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons