Mötesplatser säljer fler böcker
Mina känslor för bokrean är kluvna. Ett smart branschknep och en tradition sedan 1920-talet, men kanske en tradition som behöver förnyas. Eller om det är branschen som behöver tänka om.
Paris 2005. Jag staplade böcker i den parisiska bokhandeln Shakespeare & Company, med utsikt över Seines månbelysta vatten och Notre-Dames torn och tinnar. Det var inte bokrea, men släppfest för Harry Potter. Klockan slog tolv. På en kvart hade vi sålt slut alla femtio exemplaren. Folk stannade kvar och utbytte boktips, läste poesi och en flaska korkades upp.
Fler böcker än Harry Potter gick åt. Ja, det var märkligt. Nästan som att folk stannade kvar och handlade för atmosfärens skull...
Julruschen och februarirean håller bokhandlarna vid liv, heter det ofta. Med den växande skaran näthandlare blir det allt svårare att ha en butikslokal. Det räcker inte att erbjuda böcker. Det räcker knappt att erbjuda expertisen, eftersom insatta kunder läser recensioner, bloggar och på förhand vet vad de vill ha.
Men atmosfären – med eller utan en parisisk vårnatt som kuliss – har en dataskärm svårt att förmedla. Möjligheten att vrida och vända. Känna doften av pappret. Sätta sig i en soffa och prata. Kanske dricka en kopp kaffe, lyssna på uppläsningar, träffa en favoritförfattare och få sin bok signerad.
Hur ofta har det inte hänt att jag köpt en titel efter en författaruppläsning? Eller att jag fått ett plötsligt sug efter vackra konstböcker när ljuset är behagligt, butiksmiljön lugn?
Efter att ha arbetat två år i en bokhandel skulle jag önska att butikerna på stan tog lika stort ansvar för atmosfären året om, som i reatider. Det räcker inte med att enbart locka med nedsatta priser. För att butikerna ska överleva behöver de bli litterära mötesplatser, där bokköpet blir en naturlig del i en helhetsupplevelse.
Låter det omöjligt?
Inspireras av världens tjugo vackraste bokhandlar.
Eller nominera din egen drömbokhandel på sajten drombokhandeln.se