Annons
Nyheter

Malmö Konsthall: Nina Roos och Carl Fredrik Hill

Nyheter • Publicerad 2 juni 2003

Malmö Konsthalls utställning med verk av Nina Roos och Carl Fredrik Hill kan väcka frågor som är svåra att besvara. Vad vill en del av dagens unga med sin konst och vem vänder de sig till. Att mer eller mindre bryta med traditionen har dock alltid varit vanligt, att skapa något personligt och nytt lockar. Hos publik och kritik möter detta ofta till en början motstånd. Tänk till exempel på vilken oförståelse som först mötte impressionismen vid slutet av 1800-talet eller på Vincent van Gogh som knappast lyckades sälja några målningar under sin livstid. Av Hills teckningar har många förstörts för att man tyckte att de var dåliga och värdelösa. När Hill 1878 togs in på sinnessjukhus i Paris tog vännen, konstnären Wilhelm von Gegerfelt hand om den konstnärliga kvarlåtenskapen. Det gjorde han genom att sortera upp materialet, en del skickades till familjen i Lund, en del brände han för att han tyckte det var så dåligt att det skulle skada Hills anseende som konstnär. Konstnären Nina Roos. Nina Roos, född 1956 i Borgå i Finland, är en konstnär som vill gå sina egna vägar och bryta med vad hon ser som en stelnad modernism. I utställningskatalogen skriver Anders Kreuger, som under flera år samtalat med Roos om konst, att hon anser att måleriet sällan förväntas erbjuda nya idéer. "Den underförstådda tanken är att måleriet stelnat till ett medium som inte längre förmedlar något annat än sig själv. Men varför skulle en målare begränsa sig till de sanningar som tidigare hävdats av andra målare?" Måleriet borde kunna spegla de vittförgrenade intressen en konstnär måste ha i dag, anser Roos. Ett personligt och innehållsrikt måleri är naturligtvis önskvärt, men det är även önskvärt att åskådaren skall fångas av och förstå det rika innehållet. Roos återhållsamt behärskade måleri fångar onekligen intresset trots att det är svårtolkat. I katalogen vill Kreuger räcka oss en hjälpande hand men det hjälper knappast. Introduction to a Place; Picture Track No.5. målning av Nina Roos. I flera målningar upprepar Roos samma motiv nästan identiskt. Här skall det vara fråga om spänning mellan rum och tid. Kreuger hänvisar till filosofen Martin Heideggers opposition mot den västerländska lineära tidsuppfattningen. Upprepningen skall antyda en annan tidsmodell. I en annan målning ser vi en ansiktshalva och ett häftigt böljande ogräs avteckna sig mot en ljus tegelvägg. Här refererar Kreuger till vad litteraturforskaren Michail Bachtin skrivit om våldets och underkastelsens betydelse "för det mänskliga medvetandet och det konstnärliga uttrycket". Kreuger framhåller också att denna målning "är ett av dessa vilket-som-helst rum som Gilles Deleuze beskriver i sina två böcker om film". Scenarios.Fall.Målning av Nina Roos. Nina Roos undviker att i sin konst uttrycka sig klart och entydigt, därför blir hennes bilder suggestiva och öppna för olika tolkningar. Men jag frågar mig om man verkligen skall behöva ta hjälp av djupsinniga filosofer och författare för att rätt kunna förstå dem. I en mindre avdelning av konsthallen visas ett tjugotal av Carl Fredrik Hills karduser-teckningar på brunt omslagspapper. Under sin friska tid var Hill en ivrig och betydande landskapsmålare. Som sinnessjuk fortsatte Hill med stor energi att arbeta men nu med tecknandet på papper, det material han främst hade tillgång till. Motiven blev människor, djur, arkitektur med mera i en oerhört fri blandning. En av Carl Fredrik Hills målningar på omslagspapper. Han utförde många tusen teckningar, delvis som en terapi för att dämpa sin oro och ångest. 1931 fick Malmö Konstmuseum av Hills släktingar drygt 2 000 teckningar, ur denna samling har ett spännande urval lånats till utställning. I sitt tecknande befriade sig Hill från alla konventioner och arbetade fritt med en flödande fantasi. Han inspirerades bland annat av bok- och tidningsillustrationer och minnen av konst och arkitektur från sin Paris-tid. Hans märkliga teckningar anses föregripa strömningar som expressionismen och surrealismen. Gunnar Bråhammar

Robert Dahlström robert.dahlstrom@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons