Maia gjorde filmmusik på Österlen
- Jag gör det mesta själv så det är ingenting som blir klart på tre veckor, säger hon.
När regissören Calle Östlund läste manuset till Stormenkom han genast att tänka på Maia Hirasawa. Hennes lätta och sköra sound bryter av mot det bitvis tunga och mörka som Stormengestaltar, menar han.
- Calle litade på min musikalitet och förmåga genom hela processen, och det kändes tryggt för mig eftersom jag aldrig tidigare jobbat med filmmusik, säger Maia Hirasawa. Hon försökte få inspiration genom att lyssna på annan filmmusik, men fick bara prestationsångest.
- Jag läste manuset och fick bilder från serien som jag kollade på, men jag insåg rätt snart att det bara var att släppa det och i stället försöka hitta en slags känsla.
Att skriva musik där någon annan dikterar villkoren var något helt nytt för Hirasawa, och inte helt lätt alla gånger.
- Det var ganska fasta ramar, men det var intressant att lära sig att jobba på det sättet. Det kändes som att det blev min grej till slut ändå, säger hon.
Och hon kan absolut tänka sig att jobba med filmmusik igen. Hon älskar att stå på scen, men artistlivet lockar henne inte så mycket.
- Jag är ganska hemmakär och att skriva musik och arrangera är något jag tycker väldigt mycket om. Jag gillar att jobba med något där det inte behöver vara ett "jag" hela tiden, säger popstjärnan.
Hela förra våren skrev hon musik till Stormen, och sedan blev det en del turnerande under sommaren. När hösten kom stängde hon in sig i sin inspirationsstuga på Österlen för att skriva ny musik. Resultatet blev en uppföljare till debutskivan som släpps senare i vår.
- Jag gör det mesta själv så det är ingenting som blir klart på tre veckor i en studio. Jag skriver inte noter, utan spelar in allting själv hemma. Det har sina fördelar, jag skriver ju inte musik efter en skolbok direkt.
Maia Hirasawa är just nu i studion där hon koncentrerar sig på att slutföra inspelningen av den sitt nya album.
- Det kommer en skiva i mars, jag säger inget mer.