Annons
Nyheter

Krokodiltårar för reklamradion

Prova inte det här hemma, barn. Att utsätta er för en hel dags lyssnande på kommersialradio, alltså.
Nyheter • Publicerad 5 december 2009

Reklamradiostationerna förenades i veckan i en gemensam aktion, vilket är rätt ovanligt för konkurrenter som annars klöser varandras strupar i slagsmål om att få fylla våra åh-så-känsliga hörselgångar med hitlisteskval, tomt pladder och Närmast Oumbärliga Meddelanden Från Vår Sponsor.

Låter jag ironisk? Nej nej, mina damer och herrar – vi har bara börjat.

Annons

NRJ, Mix, Rix och Nix och allt vad de heter höll tyst i en timme, för att ge oss en känsla av hur en morgon utan kommersiell radio kan kännas. Och vilken känsla var det? Låt mig beskriva den så här: "aahh..."

Av en händelse bidrog detta till att radiofolket kunde ta sovmorgon, men det måste väl ändå betraktas som lumpet att påpeka. Jag menar, om inte nasarna av reklamsponsrad tuggummiradio vill oss väl, vilka kan vi då lita på?

Protesten handlar om de avgifter på runt 136 miljoner om året som kommersialkanalerna betalar till staten. Det är väldigt synd om dem, för om inte avgifterna sänks så kommer flera kanaler att tystna. Redan nästa år. Jo, nu har de lovat.

Okej, ni fattar. Jag är ingen stor fan. Men vari ligger då kärnan i min kritik? Att spellistorna är mer förutsägbara än Kalle Anka på julafton, med plats enbart för fegast möjliga och bredast tänkbara popskval? Att de ätit sig in i närradion och kört ut föreningar och eldsjälar från en folkrörelse? Att de visste vad de gav sig in i när de köpte frekvenser på auktion?

Nix, nix och rix.

Till en början känns kommersialskvalet ganska normalt. De morgonpratar så där lite lagom andefattigt, hittar på tävlingar, recenserar filmer och spelar hits som du lätt känner igen. För det är bara 20 minuter sedan du hörde dem sist.

Kärnan är förtroendet. När Rix FM hyllar en film i en recension, kan jag lita på att det inte är ett betalt meddelande då? Eller att Gert Fylking inte smyger in subliminala produktplaceringar, där han sitter i sitt livslånga förråd av sponsrade rosa pyjamasar? Eller att stationerna inte spelar artister för att de är bra, utan för att deras skivbolag betalat för det?

Ja, svaret på det är förstås... förlåt, vi måste bryta för en reklampaus.

"Har ni tråkigt? Köp en tvättbjörn! Vricklunds renrasiga tvättbjörnar äro de mest tvättäkta. Tål 60 grader!"

"Ni har druckit lådvinet! Ni har kört lådbilen! Nu kommer Brynebratts låd-bernaise! Finns i tre, fyra och fem liters såsförpackningar! Trevlig helg, gapa och svälj!"

Japp, var var vi nu? Jag skulle säga något viktigt. Hmm. Jag känner en plötslig lust att gå ut och köpa något. Because I'm worth it, liksom.

Johan Silfversten Bergman
Lars Thulin
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons