Johnny Dowd
Munich/Playground Den här 54-åriga amerikanaren har skrämt upp mig rejält med sina hiskeliga berättelser om människor och ställen som är lika skruvade som, ja..., Roberto Carlos frisparkar, och hans fjärde album "The Pawnbroker's Wife", är inget undantag. Det är tvära kast: Lyssnar man noga - och det gör man - så kan man höra influenser från såväl Iggy som The Doors, men oftast låter det som om ni tänker er att familjen Adams hade riggat upp ett gäng instrument nere i källaren hos onkel Fester och kryddat låtarna med ljud som uppstår när de bankar på diverse tortyrredskap, eller som ett nedgånget Beautiful South, som inte kokt/bytt strängar på väldigt länge och som enbart lyckas hålla sig vakna tack vare att de klistrat sina kroppar fulla med nikotinplåster. Intressant, skrämmande och raka motsatsen till den typen av musik som snurrar på NRJ:s skivtallrik. Låter det konstigt? Jasså, jo, men så låter det konstigt också, jag lovar.