Annons
Nyheter

Ingenting har förändrats

Nyheter • Publicerad 15 juni 2007
Gerhard Nordströms stora målning som skildrar kontrasten mellan offren från massakern vid Song My och den aningslösa familjen på picknick.
Gerhard Nordströms stora målning som skildrar kontrasten mellan offren från massakern vid Song My och den aningslösa familjen på picknick.Foto: 
Ett dött barn med sin docka. En av de starkaste och mest obehagliga av Gerhard Nordströms bilder på konstmuseet i Ystad.
Ett dött barn med sin docka. En av de starkaste och mest obehagliga av Gerhard Nordströms bilder på konstmuseet i Ystad.Foto: 
Konstnären Gerhard Nordström, idag 80 år, framför en av målningarna i sviten Sommaren 1970. Bild: Sprisse Nilsson
Konstnären Gerhard Nordström, idag 80 år, framför en av målningarna i sviten Sommaren 1970. Bild: Sprisse NilssonFoto: 

Efter 35 års förskingring är nu Gerhard Nordström politiska svit Sommaren 1970 åter samlad i sin helhet på Ystads konstmuseum. De gångna åren har inte minskat kraften i hans bilder.

Sommaren 1970 visades på Gallerie Doktor Glas i Stockholm 1972 och väckte stor uppmärksamhet. Under de följande åren splittades sviten men även om de enskilda verken har sin enskilda, politiska sprängkraft är det intet mot att stå inför de samlade bilderna.

Annons

Sviten fyller hela det övre utställningsrummet på konstmuseet och det är öronbedövande att stå mitt bland de gigantiska målningarna och förflyttas tillbaka till Vietnamkrigets 1970-tal. Det fruktansvärda är att bilderna äger en lika stor giltighet idag som då, för 35 år sedan. Inget har förändrats mer än den geografiska positionen för krig i allmänhet och USA:s krigföring i synnerhet.

Under 1960- och -70-talen rådde stor politisk medvetenhet och det genomsyrade inte minst konsten. Det var vanligt med övertydlig, propagandistisk konst där det konstnärliga hantverket för det mesta fick stå tillbaka för det politiska innehållet. Det var vad bilden berättade som var viktigt, hur den gjorde det hade underordnad betydelse.

Men det var inte Gerhard Nordström väg. Han gjorde istället otroligt genomarbetade och välgjorda landskapsmålningar där grönskan prunkade som i Edens lustgårdar och det var förföriskt, fotorealistiskt och bedårande. Om det inte hade varit för några små detaljer.

I den kanske mest verkningsfulla av alla hans målningar i sviten, Eftermiddagssol, målad 1971, ser vi ett panoramiskt landskap, en pastoral, en idyll av sällan skådat mått. Men när ögat vant sig vid grönskan och tränger längre in i bilden så ser vi något annat i dess mitt. Några klädtrasor? En person som ligger och sover, eller? Efter några sekunder uppenbarar sig sanningen – i kärnan av bilden ligger en hög döda, civila vietnamser.

Det är just denna kraftfulla dynamik som gör Gerhard Nordström svit till ett av 1900-talets mest betydelsefulla verk. Han skriver inte oss på näsan, han förtydligare inte, han vänder sig inte till vårt intellekt utan pratar lågmält men ändå distinkt till våra känslor. Att först invagga någon i lugn, värme och trygghet och sedan slänga in några iskalla hinkar med vatten är effektivt.

Att visa upp en grupp lik från massakern vid Song My är skakande i sig men att låta en helt vanlig, välbeställd familj ha picknick strax bredvid, i en härlig grönskande glänta, är ett tung knytnävsslag i magen.

Det går inte att värja sig, De verkliga konsekvenserna av krig blir påtagliga, obehaget får oss att rysa – redan på pressvisningen såg jag huvudskakningar och allvarliga blickar – och det går inte att komma undan. Den frodiga växtligheten, den flödande solen över landskapet, det välkomnande urmoderliga, naturens sköte ger ingen lindring, tvärtom. Fasan blir ännu större än om det döda, blodiga barnet med sin docka legat på en asfalterad väg.

Det här en stor konst. Det här konst som vill beröra, få oss att hicka till mer än en gång och förvisso gå hem med starka obehagskänslor men också med insikten om att så här blir det när politik går över till krig.

Bilderna skildrar kriget i Vietnam för 35-40 år sedan. Det kunde lika gärna handlat om kriget i Irak, i Sudan, i Etiopien, i Libanon, på Västbanken eller var som helst där det just nu pågår konflikter som löses med vapen i hand. Där människor dör.

Gerhard Nordström målade sviten Sommaren 1970 för 30-35 år sedan. Sedan dess har inget förändrats.

Annons

Konst

Gerhard Nordström

Ystads konstmuseum

Vernissage lördag 16 juni, 12-16

T o m 16 september

Robert Dahlström

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons