Annons
Nyheter

Il Divos operapop säljer som smör

De är sponsrade av Armani och sjunger pop på klassiskt operamanér. Il Divo har invaderat försäljningslistor över hela världen. Nu spelar gruppen, skapad av "American idol"-domaren Simon Cowell, in sitt andra album i Sverige.
Nyheter • Publicerad 21 augusti 2005

Historien bakom Il Divo är välbekant. En skivbolagshöjdare, i detta fall Simon Cowell, ökänd för sin insats som domare i talangjakts-såporna "Pop idol" och "American idol", får en idé och börjar leta med ljus och lykta efter de som ska förverkliga den.

– Han inspirerades av klassiska sångare som Andrea Bocelli och de tre tenorerna. Men Simon har aldrig gillat den sortens musik, han kommer ju helt och hållet från popvärlden, säger Urs Buhler.

Annons

Resultatet blev alltså Il Divo – tre klassiskt skolade sångare och en självlärd som framför poplåtar med operakänsla. Förutom Urs Buhler består gruppen av David Miller, tenor från USA, Carlos Marin, baryton från Spanien och Sebastien Izambard, självlärd sångare från Frankrike. Namnet, Il Divo, anspelar på operavärldens "diva".

Gruppen började arbeta ihop under 2004 och efter att den självbetitlade debutskivan släppts i våras var succén ett faktum. Topplaceringarna på försäljningslistorna avlöser varandra i land efter land , och det gör följaktligen också dubbla guld- och platinaskivor.

– Det känns fantastiskt. Il Divo började som ett slags experiment och det var bara upp till publiken om de gillade det eller inte. Och det gör de. Det är stort, men det sätter också press på oss. Andra skivan måste bli minst lika bra som den första, säger Urs Buhler. Il Divo befann sig förra veckan i Sverige för att spela in låtar till skiva nummer två, som enligt Urs Buhler troligen släpps i november. Med sig i studion har gruppen svenska producenterna Per Magnusson och David Kreuger från A Side Productions, som tillsammans med en rad andra svenska namn också medverkade på första skivan. Bland dem syns producenten och låtskrivaren Jörgen Elofsson, som bland annat arbetat med Britney Spears, Céline Dion och Backstreet Boys.

– Det går bra, jag tycker att vi har spelat in ett par vackra låtar, säger Urs Buhler om arbetet med andraskivan, som till skillnad från debuten bara innehåller nyskrivna låtar. På debuten fanns bland annat spanskspråkiga covers på Toni Braxtons "Unbreak my heart" – "Rasera a mia" – och Frank Sinatras "My way" – "A mi manera". Enligt Urs Buhler är det en vanlig missuppfattning att bandet enbart gör covers.

– Men det stör mig inte. Jag tror ändå att folk lyssnar på oss på grund av hur vi fyra låter tillsammans. Den vanligaste komplimangen från våra fans är "vi älskar era röster", inte "det här är en jättebra låt".

I framgångskonceptet ingår också ett propert utseende – inte minst kläderna är viktiga. Urs Buhler skrattar lite när han berättar att gruppens "arbetskläder" är sponsrade av Armani.

– När Il Divo bildades letade vi efter en look, något som skulle fungera med musiken. Och vi kom fram till att något stilfullt och välklätt skulle passa bäst. Vår stylist David Thomas har tidigare arbetat med Armani och olika artister.

– Låt mig säga så här, vår cd är en produkt, men vi är det definitivt inte. Vi arbetar tillsammans under den här tiden, så länge vi tycker att det är roligt, så länge vi kan hålla oss på en viss nivå och så länge folk uppskattar det. (TT Spektra)

Karin Fyrlund

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons