Annons
Nyheter

Icona Pop till återuppståndet Siesta

I fjol drabbades Siesta av festivaldöden. Den 11–12 juli återuppstår den skånska musikfesten i Hässleholm. Mindre, tajtare och med en tydligare satsning på bred och svensk popelit.
Nyheter • Publicerad 14 februari 2014
Foto: Owen Sweeney
Icona Pop
Icona PopFoto: 
Syster Sol.
Syster Sol.Foto: 
Emil Jensen
Emil JensenFoto: 
Foto: 
Abidaz
AbidazFoto: 
Hoffmaestro
HoffmaestroFoto: 

De svenska internationella dj-favoriterna Icona Pop, partyorkestrarna Timbuktu & Damn och Hoffmaestro, hiphophyllade Abidaz, Emil Jensen, Syster Sol, Kristian Anttila och Kartellen. Den första lineupen är spikad.

- Det här är inget någon av oss vågade tro när vi ställde in förra sommaren, säger festivalgeneralen Micke Fredholm hos arrangerande Kulturföreningen Markan.

Annons

Den skånska musikfesten som har satt Hässleholm på den svenska musikkartan är tillbaka den 11-12 juli.

Mindre men kvalitativt

En vecka innan avspark för tioårsjubileet förra sommaren, med internationellt tunga namn som Nas och Glasvegas på spelschemat och siktet inställt på 10 000 betalande, såg sig festivalledningen tvingade att ställa in. Festivaldöden hade nått även Skånes riksbekanta pop- och rockfestival.

Nu kommer Siesta tillbaka. Som en tvådagarsfestival för en publik på 3 000–5 000 personer. Tonvikten läggs på svenska pop- och festivalfavoriter, med en bredd som ska locka alla åldrar.

- Vi går "back to basic" – så som Siesta var de första åren. Mindre men med lika högkvalitativa akter. Vi tajtar till området, gör det mer gemytligt. Vill slå an en lite folkligare ton, förklarar Fredholm.

Viktig för regionen

Markan, som är något av navet i den svenska electronicamusikens huvudstad Hässleholm, har alltid haft ett tydligt dansorienterat utbud. Så även nu. Två huvudscener får sällskap av ett danstält vikt åt dj:ar i sommar.

- Vi har stött och blött det här hela hösten. När vi började betala tillbaka för alla biljetter och folk undrade om det inte skulle bli festival igen, när samarbetspartners uttryckte att varumärket Siesta är viktigt för regionen, och artistbolagen trodde på oss – då vågade vi börja tänka tanken, säger Micke Fredholm.

Trovärdig plan

Festivalledningen har tillsammans med långsiktiga samarbetspartners och sponsorer arbetat fram en trovärdig plan.

Annons

- Att göra en festival för 10 000 är det svåraste du kan göra. Vi vill göra något helt nytt, siktar mot break even och ändå erbjuda väldigt bra artister till ett förmånligare pris. Vi vill hitta tillbaka till hur det var åren 2005–2007, konstaterar Micke Fredholm.

En tvådagarsbiljett ska landa strax under 800 kronor är planen, under tusenlappen inkluderar camping.

Caroline Ferngren
Lisa Appelqvist
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons