Annons
Nyheter

I huvudet på Mozart

Nyheter • Publicerad 22 augusti 2006
Foto: 

Bastihan och Bastihon, Sångspel av Wolfgang Amadeus Mozart till libretto av Friedrich Wilhelm Weiskern. Halvscenisk version efter ett regikoncept av Ola Hörling.

På scenen: Suzanne Flink (Bastihon), Johan Palmqvist (Bastihan), Thomas Hildebrandt (Herr Colas), Lars Fembro (Mesmer), Filip Panic (Mozart). Orkester: Maj Kullberg och Viktoria Bentzel-Axell (violin), Åsa Weiler (viola) och Emma Samuelsson (cello)

Annons

Spelas: på Hedmanska gården, Malmöfestivalen, 20 augusti kl 17 samt 23 augusti kl 13 och kl 19.

De senaste årenhar Malmö Opera och Musikteater som en del av Malmöfestivalen presenterat konsertversioner av stora operor som Carmen och Tosca på Stortorget med full symfoniorkester, kör och stor ensemble. I år finns det återigen möjlighet att uppleva opera alldeles gratis inom festivalens ramar om än i betydligt mindre skala.

Operaverkstan, Malmöoperans verksamhet för barn och ungdomar, visar nämligen vid tre tillfällen en halvscenisk version av sin uppsättning av Mozarts opera Bastien und Bastienne som blivit Bastihan och Bastihon i svensk översättning. För detta ändamål förvandlas Hedmanska gårdens trivsamma bakgårdsmiljö för en knapp timme till trädgården hos magnetisören och läkaren Franz Anton Mesmer anno 1768, året då operan skrevs, på Mesmers beställning, och uruppfördes i sagde Mesmers hem.

Operaverkstan har skapat en ramhandling runt den egentliga operan där magnetisören, framställd som en jovialisk värd med cirkusdirektörsaspirationer av Lars Fembro, otåligt väntar på sin beställda opera. Leverantören, den vid tidpunkten 12-årige Mozart, i en mycket malmöitisk tolkning signerad Filip Panic, har dock inte skrivit ut operan på papper än. Samtidigt som det sker, under nyfiket överinseende och tidvis klåfingrig inblandning av Mesmer, får publiken se det Mozart skriver framföras på scenen. Detta koncept fungerar väldigt bra och är ofta mycket underhållande samtidigt som det också hjälper publiken att förhålla sig till den egentliga operan. Denna är nämligen inte lika charmig.

De båda vännerna Bastihon (Suzanne Flink) och Bastihan (Johan Palmqvist) råkar i olag och tvingas anlita en trollkarl, herr Colas (Thomas Hildebrandt), som med hjälp av fuskmagi och svartsjuka lyckas få dem båda att bli sams igen. Samtliga solister sjunger vackert och bjuder på perfekt avvägt överspel för att passa den i grund och botten ganska fåniga handlingen. Hildebrandts dialekt, som ligger någonstans mellan Werner Vögeli och Victor Borge, ger hans Colas en kanske oavsiktligt fryntlig ton av centraleuropeisk krogägare, något som bara är till hans fördel.

För nyfikna barn och vuxna är det här en trevlig och rolig introduktion till operakonsten. Här bjuds på fina kostymer för både artisterna på scen och den stråkkvartett från Malmö Operaorkester som står för det fina ackompanjemanget. Dessutom vankas här texter som förhoppningsvis övertygar nybörjarna om att opera inte alls är något ouppnåeligt finkulturellt och tjusigt.

Någon vidare god lektion i hur man hanterar relationer är det däremot inte och det hade kunnat vara lite mer spännande om till exempel en könsroll skruvats till här och var. Om syftet emellertid enbart varit att skapa en trevlig smak av vad operakonsten kan ha att erbjuda får emellertid Bastihan och Bastihon med beröm godkänt.

Fredrik Fischer

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons