Annons
Nyheter

Hur var det nu med idrott och män?

Nyheter • Publicerad 3 november 2008
Hur var det nu med idrott och män?
Hur var det nu med idrott och män?Foto: 

Jag har funderat över skillnaden mellan idrott och sport. Om det finns någon egentlig skillnad måste det vara så att sport är när det är miljonföretagen/lagen som lirar och idrott när korplagen lirar på söndagseftermiddagarna. Sport är eliten, idrott att alla kan syssla med det.

Jag har också funderat över varför sport och idrott är så manligt. Visst finns det fantastiska idrottskvinnor och till och med damfotbollen börjar få lite status men visst är det så att det är när grabbarna gör upp som det stora intresset finns.

Annons

För att ge näring åt mina funderingar tog jag gårdagens två sporttidningar, Expressen och Aftonbladets bilagor, och bläddrade och tittade på annonser och såg efter vem som skrev i tidningarna. I Expressens sportbilaga hittade jag bara en enda kvinna; Johanna Reimers rapporterade om fotboll från London. Annars var det bara grabbarna. Aftonbladet var något lite bättre, man har två kvinnliga sportreportrar igång i måndagens sporttidning; Jennifer Wegerup skriver om fotboll och Anna Andersson om motorsport, Formel 1.

Jag är lite intresserad av Formel 1 och tycker nog att Anna Andersson skriver lite mer personligt om den nye världamästaren Lewis Hamilton än vad kollegan i Expressen, Jan-Erik Berggren, gör. Anna Andersson intresserar sig för personen Hamilton medan Berggren ägnar mest tid åt den dramatiska upplösningen. Båda texterna är intressanta och välskrivna men frågan är om man kan dra någon slutsats av olikheten i att närma sig ämnet? Är vi män mest intresserade av själva kampen medan kvinnor tycker att utövarnas öde är mest spännande?

Tittar man på annonserna i de båda sporttidningarna så blir man betänksam. De allra flesta annonserna vänder sig tydligt till en manlig publik. Det är annonser om resor till olika sportevenemang och annonser om olika spel som dominerar och en och annan annons för tv-bolag och så tronar Jan Gulliou i en halvsidesannons för romanen Madame Terror som ljudbok – passa på till fars dag, lyder uppmaningen.

Och i sportbilagorna hittar jag också de annonser som numera är förvisade från alla andra sidor och från de allra flesta tidningar, telefonsexannonserna. De går alla ut på att vi ska ringa och prata med någon dam eller bara lyssna på andras sexberättelser. Det kostar allt från fem kronor till tjugo kronor per minut.

Är det samma människor som glor på sport som ringer till sexlinjerna? Och det måste vara väldigt spännande berättelser till priset av 20 kronor per minut. Det får vi återkomma till.

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons