Annons
Nyheter

Hjortsberg – en uppburen hovnarr

Den lille Lars älskar uppmärksamhet, applåder och kindkyssar av stora skådespelerskor. Han vill bli sedd och uppmärksammad, som så många andra, han vill visa att det i hans enkla familj, finns både tillgångar och talanger.
Nyheter • Publicerad 3 september 2007
Agneta Pleijel.Bild: Norstedts
Agneta Pleijel.Bild: NorstedtsFoto: 

Att en stenhuggarson har någonting att visa, att en enkel pojke kan lysa och han gör det redan som sexåring, han får en roll i Gustaf den tredjes svenska opera.

Lars Hjortsberg är född 1772, samma år som kungen tar makten från både adel och borgare, han genomför en statskupp, han gör en hel del annat och skapar en opera på svenska språket.

Annons

Lars Hjortsberg blir sedd av kungen och kommer att stå honom nära, Lars dyrkar kungen och följer honom i krig och vardag. Han blir både bibliotekarie på Haga, följer kungen i kriget mot Ryssland och blir ofta högläsare för Gustav den III.

Men framför allt blir Lars Hjortsberg en lysande skådespelare i sin tid, i en teatervärld av sång, dans och musik. Han blir älskad och avgudad av många, hela hans familj blir insyltad i teatervärlden, hans mor och fyra av hans syskon.

Men det ger inga ekonomiska framgångar, hela tiden är det är en strid för levebrödet och det är påtagligt hur lätt mannen tar på familjerollen, konsten och skådespeleriet är så krävande och exklusivt, att det kräver all kraft. Det är slikt som gör en så bedrövad, sorgsen och ledsen.

Men även sådana tupptankar visas upp idag, särskilt bland de sekunda aktörerna.

Kungen är lynnig och känslosam, det kräver anpassning och medhåll, kungens nycker är oförutsägbara och Lars Hjortsberg måste tänja sin uthållighet till det yttersta och dagtinga med sina svaga ideal.

Han måste behaga och vara närvarande, när kungen så kräver, han måste läsa texter, som kungen tycker om och allmänt vara till lags. Han gör så utan protester, i alla fall högljudda.

Agneta Pleijel fortsätter sin släktkrönika, som började med Drottningens chirurgoch nu fortsätter med skådespelaren Lars Hjortsberg, som levde mellan åren 1772 och 1843.

Agneta Pleijel är en utsökt berättare, hon fyller i och broderar, där något fattas, hennes bildspråk är både enkelt och lysande och framför allt skildrar hon mänskliga karaktärers sammansatthet på ett utmärkt sätt.

Det mest gripande är Lars läsning vid kungens sjukbädd, det blev ju några bonusdygn för Gustaf efter Anckarströms skott på operamaskeraden. Då är narren och komedianten vid kungens sida, nästan hela tiden.

Det är värt att påpeka att romanen ger god inblick i maktspel, intriger och klassklyftor, inte så olika dagens, fast i dag är vi lite mera raffinerade och smarta. Men det är samma spel om makt och pengar!

Bo Bjelvehammar

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons