Annons
Nyheter

Helena känner pressen från festivalen

Hennes liv är en schlager – från oktober till maj varje år. Helena Brodén, SVT:s pressansvariga under schlagercirkusen, är född i Trelleborg.
Nyheter • Publicerad 27 februari 2009
Helena Brodén har varit med Melodifestivalen från turnéstart. Bild: Claes Nyberg
Helena Brodén har varit med Melodifestivalen från turnéstart. Bild: Claes NybergFoto: 

Det är länge sedan Helena och hennes familj lämnade Trelleborg och Hedvägen, där familjen bodde medan hennes Ystadfödda mamma jobbade på lasarettet. Numera bor hon i Stockholm, och har sedan slutet av 80-talet varit med i utkanten av melodifestivalsproduktionerna.

- 2002 började vi turnera, och jag har varit med på alla turnéerna, berättar Helena, som tycker det är roligt att få resa runt utanför storstäderna och visa upp vad SVT kan göra.

Annons

- Turnéturen är det roliga, fortsätter hon. Det säger alla som jobbar med tv, inom teater eller sport. Det blir en speciell gemenskap när man har en massa vardagsbestyr. Det gäller att frigöra små korta ögonblick av humor.

Annars är humor inte ordet man söker när schlagercirkusen drar in. Det är militärisk disciplin som gäller.

- Det måste vara så, för att fungera på alla plan, förklarar Helena. Och det ska vara samma villkor för artister och publik i Leksand som i Malmö.

Och hur är det att ha hand om en hoper krävande journalister?

- Det går utmärkt, säger Helena diplomatiskt, men inte utan en liten grimas.

- Det underlättar att jag jobbat som journalist själv, på Helsingborgs Dagblad. Mitt jobb är att ge er möjlighet att utföra de jobb ni vill göra. Det är mycket logistik, kommunikation och kaffe.

Eftersom Helena Brodén även reser med den svenska delegationen till Eurovisionsfinalen vet hon hur man jobbar i andra länder. Och visst är det så att Sverige tillhör dem som tar produktionen på störst allvar.

- BBC i England kör tävlingen en sömnig söndagseftermiddag, och i Frankrike väljs bidraget fortfarande ut av en enda gubbe, berättar hon.

- Men det där håller på att ändras, i takt med att intresset för tävlingen stiger.

Förhoppningen hos arrangörer över hela Europa är att "A-listartisterna" ska vilja vara med. De som brukar husera högt upp på försäljningslistor, alltså. Då krävs stor publik.

Annons

- På 80-talet var melodifestivalen illa sedd här i Sverige. Men numera är det häftigt att vara med, berättar Helena Brodén.

- På många håll ute i Europa är det fortfarande illa sett, men även där håller det på att förändras.

Lars Thulin
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons