Goa hits i närradion
Det var på självaste julafton som Söderslätts Broadcast Radio dök upp i Trelleborgs Närradio.
– Som en liten julklapp till lyssnarna, säger en leende Pierre Malmqvist, en av programvärdarna och kanalens ende heltidsanställde.
Nu sänder Radio 4U hela 30 timmar i veckan på 92,8 MHz, annars ett band som mest behärskas av Radio SMF och ABF. Radio 4U, som drivs av den ideella föreningen Söderslätts Broadcast, har klivit in på tider som annars mest utnyttjas av en opersonlig musikslinga. Och opersonlig, det är det sista Pierre Malmqvist vill vara.
– Vi har blivit väl emottagna, både av lyssnare och sponsorer, säger han. Och jag tror det beror mycket på hur man lägger upp det. Jag vill ju ha det personligt, hjärtligt. Bli kompis med lyssnaren.
Stående vid datorn sköter han allt själv: telefoner, mail och dator med spellista. I sitt program brukar Pierre blanda reportage med tävlingar och artistintervjuer. I veckan har han bland annat haft egna intervjuer med buskisaktörerna Stefan & Krister, och showspektaklet "Disney on ice."
– Jag försöker blanda alldaglig musik som pop, rock, dansband och country, berättar han.
En reaktion han ofta möter, säger han, är att Radio 4U är mer varierad lyssning än andra kanaler.
– "Det är skönt att lyssna på er, ni tjatar inte ut låtarna", brukar de säga, berättar Pierre. Allt ska ju vara så nytt, nytt, nytt annars. Folk blir glada när de hör lite låtar som de kanske inte hört på åratal.
Kontakten med lyssnarna, både när han står i den lilla studion på Vellinges industriområde och sänder och på gatorna i Trelleborg eller Vellinge, det är bland det roligaste med jobbet tycker han.
Pierre Malmqvist, som annars kanske är mest känd som en av aktörerna hos Trelleborgsrevyn, har sänt radio förr. Både hos radio ABF och "Högtryck" på 80-talet, och hos det kortlivade reklamradioförsöket Hit Mix. – Jag har alltid älskat att hålla på med musik, säger Pierre. Både med radioprogram och som discjockey. Och det här lät ju som en kul grej! Dessutom bor jag bara några kvarter bort, så det är gångavstånd till jobbet för mig.
Nu är målgruppen 30-plussare, även om man förstås gärna såg att yngre lyssnare checkade in också. Exempelvis via webben, där radio 4U så klart också finns.
Kanalen har fått flera lokala sponsorer på kroken, men i längden vill man ta steget upp till seriös reklamradio, som det lokala näringslivet tänker på när man ska lansera någon produkt. Annars kommer kanalen i längden inte att bära sig.
– Vi får göra så gott vi kan, säger Pierre Malmqvist trosvisst. Leverera bra program och spela bra musik, och hoppas att lyssnarna tar det till sig.